Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Magnus Andersson - uppskattad lärare och branschkunnig som få

6 februari 2020
Magnus Andersson - uppskattad lärare och branschkunnig som få

Vår skola är full av fantastisk personal, alla med ett och samma fokus - att rusta våra elever för framtiden. En av dem är Magnus Andersson.

Magnus är uppskattad för den han är - omtänksam, hjälpsam och den som "brummar" när det behövs som han själv uttrycker det. Han är också uppskattad för sin stora kompetens och erfarenhet inom ridsporten, ett viktigt bidrag till alla elever som utbildas av honom.

När vi frågade Magnus hur han tänker på sina kollegor svarade han:

"Vi har olika personligheter och tillsammans är vi ett kanongäng! Jag själv är den som "brummar" när det krävs för att behålla ordning och reda - såväl i skolans lokaler som i stallet och ridhuset. Att vi som personal trivs och har det bra på jobbet speglar naturligtvis av sig i våra möten med eleverna. De märker att vi gillar varandra och att vi gillar dem. Det är en väldigt bra grund att utgå ifrån."

Vad är det du gillar med att vara lärare på Realgymnasiets hästutbildning?

”Jag trivs verkligen med mitt jobb, att det går att kombinera mitt personliga intresse. Det är en förmån att möta eleverna och att vi faktiskt delar samma intresse. Eftersom jag i princip alltid varit aktiv inom ridsporten har jag ett mycket stort nätverk – i Sverige men också ut i Europa. Det är givande att få vara med och ge mina elever förutsättningar att klara sig riktigt bra i branschen efter gymnasietiden.”

Vad är den vanligaste frågan du får från eleverna?

"Har du ridit själv är den vanligaste frågan, säger Magnus, och lägger till att han numera nöjer sig med att vara en stor djurvän."

En sista fråga. Varför tycker du att man ska välja just Realgymnasiet i Linköping?

"Alla elever blir sedda hos oss. Det gillar jag och jag trivs kanonbra här, avslutar Magnus."

Tack för pratstunden!