Skolfakta

Frånvaro-/sjukanmälan:
Frånvaro- och sjukanmälan sker via vår lärplattform Canvas. Där finns en länk på Idag-sidan.

Är du vårdnadshavare gör så här:

Inlogg Canvas
Du loggar in genom att gå till din webbläsare på telefonen/datorn och skriver http://login.realgymnasiet.se/  Du loggar in med personnummer och ditt Bank-ID. Spara gärna länken/sidan direkt i din enhet.

Så här ser knappen för frånvaroanmälan ut när du är inne i Canvas - på Idag-sidan.

Skollunch:
När du går på Realgymnasiet äter du din skollunch på någon av de restauranger vi har avtal med. Det finns alltid flera olika alternativ att välja på.

Busskort och resor:
Realgymnasiet följer samma regler för busskort som gäller i kommunen. De resor som sker under skoltid, till din APL-plats eller till andra ställen där du genomför din utbildning bekostas av skolan.

Datorer:
På skolan har du som elev tillgång till en bärbar dator. Det finns även en rad hjälpprogram installerade på din dator, t.ex. uppläsningsstöd - prata med din mentor om du vill veta mer.

Elevambassadörer:
Elevambassadörerna på skolan (elever i årskurs 2 och 3) är våra främsta marknadsförare. Om du vill bli elevambassadör ansöker du om detta genom ett personligt brev där du motiverar varför just du vill bli utvald. Hör av dig till skolans kommunikatör om du är intresserad! Uppdraget som elevambassadör startas med en tvådagarsutbildning inom marknadsföring och kommunikation under höstterminen.

Elevråd:
Vill du påverka din skola och din utbildning? Då kan på engagera dig i skolans elevråd.

Elevhälsa:
Elevhälsoteamet jobbar förebyggande för att alla elever på skolan ska må bra. Teamet lyfter bland annat frågor som vikten av sömn, kost och motion för att du ska ha en bra hälsa och bästa förutsättningarna att klara av skolarbetet. Ibland behöver man lite extra stöd och hjälp och då finns flera olika personer på skolan som kan stötta dig. Vi har skolsköterska, specialpedagog och kurator på skolan. De ingår tillsammans med mentorer och rektorer i skolans elevhälsoteam. Vi har också tillgång till skolläkare och skolpsykolog.

Studie- och yrkesvägledare (SYV):
Vår centrala studie- och yrkesvägledare hjälper dig gärna om du har något du undrar över - oavsett var i landet du bor. Fråga om allt som rör gymnasievalet, våra utbildningar, behörigheter till vidare studier och arbetsmarknaden. Här hittar du vår centrala SYVs kontaktuppgifter. Även mentorerna kan svara på en hel del av dina funderingar!

ANDTS-coacher:
Vid Realgymnasiet Västerås har vi tre utbildade s.k. ANDTS-coacher. ANDTS står för Alkohol, Narkotika, Dopning, Tobak samt Spel om pengar. Coacherna stöttar och hjälper både ungdomar, personal och vårdnadshavare som kommer i kontakt med/eller har frågor och funderingar kring dessa ämnen.

Anki Palerby Hjelmqwist      anki.palerby@realgymnasiet.se            0766-47 20 76

Mia Asmussen                              mia.asmussen@realgymnasiet.se        0766-27 40 88

Shavbo Hosseini                          shavbo.hosseini@realgymnasiet.se    0766-27 43 94 (tjänstledig)

Allergi:
På grund av allergi bland elever och medarbetare är det förbjudet med alla sorters livsmedel som innehåller nötter på skolan. Hit räknas även jordnötter. Är du allergisk mot något eller har något särskilt kostbehov - hör av dig till din mentor!

Att ladda ned: