Så fungerar det med högskolebehörighet

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Hos oss kan du läsa den grundläggande högskolebehörigheten inom 2500 poäng eller 2800 poäng. Du som elev behöver inte välja extra kurser som ger grundläggande behörighet, men det är möjligt att välja bort grundläggande högskolebehörighet.

För vissa universitets- och högskoleutbildningar krävs mer än grundläggande behörighet. Därför erbjuder vi dig också möjligheten att läsa särskild behörighet till flera av våra programfördjupningar. Du kan läsa naturvetenskaplig fördjupning om du vill plugga vidare till exempelvis veterinär, läkare eller ingenjör. Om du är intresserad av att bli till exempel polis, jurist eller lärare ger den samhällsvetenskapliga fördjupningen dig behörighet för vidare studier.

När du väljer att läsa särskild behörighet inom samhällskunskap eller matematik kan du läsa detta som individuellt val eller som utökat program.

Kurser för särskild behörighet

Det är rektor som godkänner ansökan om utökad/särskild behörighet, och för att få läsa ett utökat program krävs att du klarar dina ordinarie kurser.

Nedan kan du läsa mer om vilka behörigheter våra skolor erbjuder och klicka dig vidare för att kontakta den skola som du är intresserad.

Angående den naturvetenskapliga behörigheten

Den naturvetenskapliga fördjupningen erbjuds inom Naturbruksprogrammet med programfördjupningen Sällskapsdjur & Djursjukvård. Denna fördjupning erbjuds inte på alla våra skolor.

Kontakta den skola som du är intresserad av för att få veta mer om behörigheterna.