Om vårt kvalitetsarbete

Vi vill ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att utvecklas och lyckas under skoltiden – och i framtiden. Vår ambition är därför att erbjuda våra elever en utbildning av hög kvalitet där vårt systematiska kvalitets- och utvecklingsarbete är navet, både för våra elevers lärande och vårt eget. Att ständigt lära nytt och vara nyfiken för att bli lite bättre varje dag.

Vårt kvalitetsarbete består av flera delar och inkluderar alla nivåer i styrkedjan. Eftersom eleverna är vår främsta målgrupp, håller vi fokus på vad som sker i undervisningen och hur det påverkar elevernas lärande i syfte att ständigt förbättra kunskapsresultaten och stärka värdegrundsarbetet. Ett systematiskt arbete för att möta både de nationella målen för utbildningen och våra elevers behov för att nå sin fulla potential.

Viktiga förutsättningar för god kvalitet

Att lära i sammanhang är en viktig hörnsten i vår pedagogiska grund och vi tror på att kunskaper och färdigheter bäst får fäste när man förstår vad man ska ha dem till. På våra yrkesutbildningar har därför eleverna APL (arbetsplatsförlagt lärande) upp till tre dagar i veckan. 

För att APL ska hålla god kvalitet och bidra både till elevernas kunskapsutveckling och den personliga utvecklingen, är branschsamarbeten och partnerskap en viktig del av vår verksamhets- och programutveckling. Vår gemensamma ambition är att via samverkan säkerställa morgondagens kompetensförsörjning genom att bidra till att utbilda yrkeskunniga och anställningsbara elever. Tillsammans skapar vi förutsättningar för eleverna att utveckla både yrkeskunnande och en stark yrkesidentitet under sin tid hos oss, vilket gör dem attraktiva på arbetsmarknaden.  

Att lära för framtiden är också centralt för oss. Oavsett om du som elev vill börja jobba direkt efter gymnasiet eller läsa vidare på universitet eller högskola ska du som elev bli motiverad att ta nästa steg hos oss!  


89% av våra elever jobbar eller studerar inom ett halvår efter examen!*

*Alumni är en enkät som visar hur stor andel av våra elever som är i sysselsättning 6 mån efter studenten. Med sysselsättning menar vi studier, jobb eller studier + jobb på minst halvtid.  

Våra kvalitetsresultat

Andel elever med gymnasieexamen

En gymnasieexamen utgör ett övergripande begrepp som omfattar två olika examina med skilda krav. För eleverna på yrkesprogrammen är målet att uppnå en yrkesexamen, medan eleverna på högskoleförberedande program strävar efter en högskoleförberedande examen.  

Årets resultat avseende andel elever som klarar sin gymnasieexamen är fortsatt hög och tryggheten på våra skolor är god.  


90,7%

Riket

89,5%

Rikets yrkesprogram

91,9%

Realgymnasiet

Vår kvalitetsrapport

Under ett läsår samlar vi systematiskt in underlag, analyserar utmaningar och föreslår förbättringar genom riktade och/eller generella insatser. Vid läsårsslut genomförs sedan en fördjupad analys av årets samlade resultat, vilket dokumenteras i en kvalitetsrapport för hela skolverksamheten.

Läs kvalitetsrapporten som en e-bilaga!

Här kan du ta del av vår senaste kvalitetsrapport.

Ladda ned vår senaste kvalitetsrapport