Skolfakta

Skollunch: När du går på Realgymnasiet i Uppsala äter du din skollunch på skolan med mat från Happy Food. Läs mer om deras mat här: Happy Food

Busskort och resor: Realgymnasiet följer samma regler för busskort som gäller i kommunen. De resor som sker under exempelvis skoltid, till APL-plats eller andra ställen där du genomför din utbildning bekostas av skolan.

Datorer: På skolan har du som elev tillgång till en bärbar dator.

Elevhälsa: Elevhälsoteamet jobbar förebyggande för att alla elever på skolan ska må bra. Teamet lyfter bland annat frågor som vikten av sömn, kost och motion för att du ska ha en bra hälsa och förutsättningarna att klara av skolarbetet. Ibland behöver man lite extra stöd och hjälp och då finns flera olika personer på skolan som kan stötta dig.

Vi har skolsköterska, kurator och specialpedagog på skolan. Vi har också tillgång till skolläkare och skolpsykolog. De ingår tillsammans med mentor och rektor i skolans elevhälsoteam.

Elevråd: Vill du påverka din skola och utbildning? Då kan du göra det på flera olika sätt, till exempel skapa egna grupper på skolan eller vara med i skolans elevråd.

Allergier: På grund av allergier bland elever och personal är det förbjudet med alla sorters nötter på skolan. Hit räknas även jordnötter.

SYV: Vi har vår SYV Josefine som finns på skolan och som elever kan boka tid hos. Dessutom har vi vår centrala studie- och yrkesvägledare som hjälper dig om du har något du undrar över, oavsett var i landet du bor. Fråga henne om allt som rör gymnasievalet, våra utbildningar, behörigheter till vidare studier och arbetsmarknaden. Här hittar du hennes kontaktuppgifter.

Frånvaro- och sjukanmälan: Frånvaro- och sjukanmälan sker via vår lärplattform Canvas eller via telefon: 0515-43625. Länk finns på Idag-sidan.

Är du vårdnadshavare gör så här:

Du loggar in genom att gå till din webbläsare på telefonen/datorn och skriver http://login.realgymnasiet.se/  Du loggar in med personnummer och BankID. (spara gärna länken för att slippa gå in här.)

Så här ser knappen för frånvaroanmälan ut när du är inne i Canvas på Idagsidan.

Plan mot kränkande behandling och aktiva åtgärder mot diskriminering

Ordningsregler

Elevhälsoplan 23-24