Samarbetspartners

En stor del av din studietid sker mitt i verkligheten genom APL (arbetsplatsförlagt lärande). På så sätt får du inte bara insyn i branschen och arbetslivet utan också ett nätverk som du har nytta av hela livet. Våra samarbetspartners är även ofta en del av den ordinarie undervisningen.

På våra yrkesutbildningar har du APL (arbetsplatsförlagt lärande) 1-3 dagar i veckan beroende på hur du väljer att läsa din utbildning. På så sätt får man värdefulla kunskaper, erfarenheter och kontakter i branschen redan under skoltiden. Ett ytterligare mervärde är att kunna genomföra en del av sin APL i ett annat land.

Nedan finns beskrivet ett antal av våra lokala samarbetspartners.

Dogman Växjö

Butiken på Västerport i Växjö har ett brett sortiment av djurtillbehör till hund, katt och smådjur. Butiken har även ett hundtrim och hundspa.

Fyrhjulingsupplevelser

Fyrhjulingsupplevelser i Åseda ordnar events, upplevelsesafari, gruppaktivitet och mycket mera. Att kunna hantera och framföra fyrhjuling i terräng är centralt inom många djur- och naturrelaterade branscher, så detta är något som våra elever lär sig för framtiden. I kursen Naturbruk får eleverna lära sig köra fyrhjuling, och klarar de provet får de förarintyg för ATV.

Little Rock Lake

Little Rock Lake utanför Klavreström är Europas längsta zipline-bana med en total banlängd på över 4,5 km. Parken erbjuder olika sorters vildmarksäventyr och är en av regionens främsta anläggningar inom naturturism.

Tingsryds Travskola

Tingsryd travskola är belägen på TingsrydTravet. I travskolans stall finns det tio hästar: fem shetlandsponnyer, tre gotlandsruss och två varmblods travare. Här får eleverna lära sig köra, träna och sköta häst.

Växjö 4H-gård

Växjö 4H-gård finns på Hovshaga i norra delen av staden. Här finns lantraser av hästar, får, getter, grisar, kaniner och höns som djurvårdseleverna får ta hand om. All 4H-gårdens verksamhet utgår från deras vision samt de fyra H-na: huvud, hjärta, hand och hälsa. Deras motto är: Lära genom att göra.

Växjöortens Fältrittklubb

Växjöortens Fältrittklubb VFK grundades 1974 som en ideell förening med ridskola med ett 10-tal hästar och med tyngdpunkt på tävling och träning för privatryttare. Idag är VFK Växjö kommuns största ridklubb med över 600 medlemmar och ett 50-tal tävlingsryttare från nybörjarnivå och ända upp till landslagsnivå. Här tillbringar våra elever på fördjupningen Ridning en till två heldagar i veckan, och körs dit med taxibuss från skolan.

Växjö Zoologiska

Växjö Zoologiska, som huserar i Tassar & Morrhårs tidigare lokaler, är en butikskedja med zoobutiker även i Karlshamn och Karlskrona. Här arbetar kunnig personal som erbjuder ett brett sortiment av produkter till husdjur.

Gör din APL utomlands!

Internationell APL ger eleven möjligheter att skapa internationella kontakter och öka den personliga och språkliga utvecklingen. Alla våra internationella APL-platser uppfyller Realgymnasiets krav på kvalitet, säkerhet, arbetsmiljö, värdegrund och pedagogisk grund. APL-platserna riskbedöms och kvalitetssäkras av Realgymnasiets personal.

Vi har bland annat APL-platser i Sydafrika, Irland och Tyskland.

Nationella samarbetspartners

Nedan följer en lista på samarbetspartners som Realgymnasiet har nationellt.

• Arken Zoo
  • Glädjeklick