APL-plats hos Polisrytteriet gav bra kontakter och en anställning direkt efter Realgymnasiet

6 april 2023

Som tidigare elever på Realgymnasiet Göteborg med inriktning hästhållning, har Rebecca Larsson och Annelie Larsson hittat sitt drömyrke. Båda två jobbar sedan några år tillbaka på Polisrytteriet i Region Väst som hästskötare med ansvar för hela stallet. De valde även att vidareutbildade sig till ridlärare år 2016 med genomförd examen, diplomerade till nivå 1.

- Vi valde att vidareutbilda oss till Svensk Ridlärare på Strömsholm, nivå 1. Anledningen var att vi båda ville bredda vår kunskap inom hästyrket och utmana oss själva lite mer, berättar både Rebecca och Annelie. Nu har vi avlagt vår examen och blivit klara med diplomeringen, vilket känns spännande instämmer dem.

Vad jobbar ni med idag efter att ni gått ut Realgymnasiet?
Vi jobbar som hästskötare på Polisrytteriet i Region Väst och som ridlärare på Bulycke Ryttarförening. Jobbet som hästskötare innebär att vi tar hand om polishästarna som verkar i Göteborg. Utöver själva hästhanteringen sköter vi även stallet, med lite olika arbetsuppgifter som till exempel mockning, utfodring och skötsel av utrustning. Vi får även möjlighet att åka med på kommenderingar när hästarna jobbar på annan ort under en eller flera dagar, vilket är väldigt roligt och utvecklande. Jobbet som ridlärare innebär undervisning av elever i olika åldrar och nivå, vilket är både lärorikt och utvecklande.

Hur skulle ni beskriva er tid som elever?
Jag trivdes bra på skolan och med stallen som Real samarbetade med. Jag tyckte det var ett bra upplägg i utbildningen och det passade mig bra att det var mycket praktisk undervisning samt APL (Arbetsplatsförlagt Lärande) en dag i veckan. Det var lagom långa skoldagar och jag trivdes väldigt bra i klassen, berättar Annelie.

Vad gjorde att ni valde Realgymnasiet?
Möjligheten att läsa inriktning hästhållning utan att behöva flytta hemifrån, upplevde jag som väldigt positivt. Vi båda gillade även upplägget med APL en dag i veckan. Det gav oss en bra variation av både stall och skola, berättar Rebecca.

Hur har utbildning hjälpt er i den nuvarande yrkesrollen?
Vi fick bra grundläggande kunskaper och möjligheten att avlägga hästskötarexamen. Det gjorde det möjligt för oss båda att vidareutbilda oss, vilket vi nu gjort. Men det innebar också att vi kunde söka jobb inom ridsporten, vilket var väldigt bra och viktigt, berättar de.

Finns något extra minne från tiden på Realgymnasiet som ni vill dela med er av?
Ta vara på APL-tiden och skapa kontakter. Marknadsför dig själv. I ettan hade jag min APL hos Polisrytteriet, vilket gav mig bra kontakter och en möjlighet att efter gymnasiet påbörja en anställning som hästskötare direkt, förklarar Annelie.

Vad skulle ni vilja skicka med till elever som funderar på att söka till den utbildningen?
En jättebra skola där man kan kombinera gymnasietiden med sitt hästintresse. Då får man en bra grund in till hästskötaryrket, men det finns även möjlighet att plugga vidare inom andra områden om man vill byta inriktning senare, avslutar dem.