Skolfakta

Busskort och resor: Realgymnasiet följer samma regler för busskort som gäller i kommunen. De resor som sker under exempelvis skoltid, till APL-plats eller andra ställen där du genomför din utbildning bekostas av skolan.

Lärplattform: Eleverna arbetar i lärplattformen Canvas där elever och vårdnadshavare kan få en god överblick över elevens schema, uppgifter och elevens utveckling. Vi rekommenderar att du som vårdnadshavare laddar ner vår app Lärande skola. På så vis kommer du enkelt åt elevens lärplattform och kan få notiser direkt i appen.

Datorer: På skolan har du som elev tillgång till en bärbar dator.

Utbildningsspecifik utrustning: Vi på Realgymnasiet ser till att eleverna kostnadsfritt får tillgång till den utrustning som krävs för respektive utbildning.

Elevhälsa: Elevhälsoteamet jobbar förebyggande för att alla elever på skolan ska må bra. Teamet lyfter bland annat frågor som vikten av sömn, kost och motion för att du ska ha en bra hälsa och förutsättningarna att klara av skolarbetet. Ibland behöver man lite extra stöd och hjälp och då finns flera olika personer på skolan som kan stötta dig.

Elevråd: Vill du påverka din skola och utbildning? Då kan du göra det på flera olika sätt, till exempel skapa egna grupper på skolan eller vara med i skolans elevråd.

SYV: Vår centrala studie- och yrkesvägledare hjälper dig gärna om du har något du undrar över, oavsett var i landet du bor. Fråga henne om allt som rör gymnasievalet, våra utbildningar, behörigheter till vidare studier och arbetsmarknaden. Här hittar du hennes kontaktuppgifter.

Frånvaro/sjukanmälan: Som vårdnadshavare kan du genomföra en frånvaro- och sjukanmälan via vår lärplattform Canvas. Du hittar dit på två sätt.

Antingen laddar du ner vår app Lärande skola. Efter att du loggat in kommer du se en knapp för frånvaroanmälan.

Annars kan du öppna en webbläsare på din dator eller telefon och loggar in på login.realgymnasiet.se

Ordningsregler på Realgymnasiet Borlänge

Plan mot kränkande behandling