Välkommen till Realgymnasiet i Växjö!

Vad kan du läsa i Växjö?

Så många antogs preliminärt till Realgymnasiet i Växjö

17 april 2024

Nu har du som sökt till gymnasiet inför hösten 2024 fått ditt preliminära antagningsbesked. I följande artikel kan du läsa mer om hur statistiken såg ut för Realgymnasiet i Växjö.

Så många antogs preliminärt till Realgymnasiet i Växjö

Efter första valperioden till gymnasiet visar årets niondeklassare ett stort intresse för Realgymnasiets utbildningar. Nationellt sett ökar man antalet förstahandssökande med 23% till en toppnivå.

Ansökningar

Till Realgymnasiet i Växjö sökte 36 personer i första hand i första valperioden. Uppdelat per inriktning ser det ut som följer:

• Djurvård (Sällskapsdjur & Djursjukvård / Hund): 26 sökanden
  • Hästhållning (Ridning): 6 sökanden
  • Naturturism (Naturturism): 4 sökanden

Totalt sett fick Realgymnasiet i Växjö in 105 ansökningar i första valperioden.

Preliminärt antagna

Antalet elever som fick ett positivt antagningsbesked var 38 st. Majoriteten av dem var förstahandssökanden, men även vissa som sökt i andra och i tredje hand fick ett positivt antagningsbesked. Uppdelat per inriktning ser det ut som följer:

• Djurvård (Sällskapsdjur & Djursjukvård / Hund): 20 antagna
  • Hästhållning (Ridning): 14 antagna
  • Naturturism (Naturturism): 4 antagna

De som har sökt IMV kommer först antas vid den slutgiltiga antagningen i sommar.

Meritvärden

Av de som blivit preliminärt antagna ser jämförelsetalen ut som följer:

InriktningLägst poängMedelpoängMedian
Djurvård135226225
Hästhållning100223200
Naturturism170219204

Vad händer nu?

Är du fortsatt nöjd med ditt eller dina val behöver du inte göra någonting, utan de följer med till den slutgiltiga antagningen. Vill du däremot ändra dina val eller göra ett nytt val har du möjlighet att göra det under omvalsperioden.

De kommuner som tillhör Växjös antagningskansli, dvs. Växjö, Älmhult, Alvesta, Tingsryd, Lessebo och Uppvidinge kommun, har omvalsperiod 25 april till 15 maj. Då går du in i Dexter och ändrar din befintliga gymnasieansökan.

Tillhör du däremot Ljungbys antagningskansli och bor i Ljungby eller Markaryds kommun behöver du istället fylla i en omvalsblankett och ge till din studie- och yrkesvägledare senast 15 maj. Omvalsblanketten och länk till våra ansökningskoder finner du längre ner på denna sida.

Har du fått ett positivt antagningsbesked från oss är det fortsatt mycket stor chans att du har en plats hos oss i höst. Har du fått ett negativt antagningsbesked från oss är det inte kört, utan det finns ändå chans för dig att börja hos oss i höst. För att vara behörig till naturbruksprogrammet krävs lägst betyg E i svenska, matematik och engelska + fem andra ämnen. Om du har det vid vårterminens slut är det stor chans att du kommer in hos oss.

Mer statistik

För mer antagningsstatistik från Realgymnasiet och andra skolor i Kronobergs län, se Gymnasium Kronobergs hemsida (länk).

Omvalsblankett för Ljungby/Markaryd