Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Hotell & Turism - Strawberry i succé

24 november 2023

Vi startade Hotell- och turismprogrammet nu i höst med ett högt söktryck på över 90 elever. De 14 elever som fick möjligheten har nu gjort en toppenstart.

Hotell  & Turism - Strawberry i succé

Succé! Det konstaterades under invigningen av Hotell- och turismprogrammet hos vår samarbetspartner Strawberry Clarion Hotel Sundsvall. Programmet har hunnit vara i gång under två månader för att eleverna ska kunna få bästa möjliga förutsättningar - något som visades vid paneldebatt har gått succéartat. Framförallt våra elever och lärare men även annan personal på både skola och hotell vittnade om succén. Inbjudna på plats var också kommunens kompetensförsörjningsstrateg, kommunens tillväxt- och näringslivschef, regionens besöksnäringsstrateg, Visita Norrland, Aktivera Incentive som alla stärkte behovet av kompetens i den form vi kan erbjuda genom samarbetet mellan Strawberry och Realgymnasiet.

Clarion Hotel Sundsvalls chef, vår rektor Anneli Harrvik och vd för Lärande Partner intygade också succén med samarbetet. Sundsvall är den femte staden som startar programmet och just nu undersöks möjligheten till APL i Danmark och Norge.

Inbjudna på plats var elever, deras famijer, personal från skola och hotell, samt syvar och media.

Läs och lyssna gärna på medias rapportering från invigningen:

Här kan du lyssna på hela radioinslaget där programmet hyllas:Hela inslaget i Sveriges Radio . Spola fram till 1.05.57. (cirka 5 minuter långt)

Bilder och cirka halva inslaget här: SRP4: Många vill läsa hotell- och turismkunskap – och garanteras jobb