Välkommen till Realgymnasiet i Lund!

Vad kan du läsa i Lund?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

”På Realgymnasiet i Lund får du en framtid”

10 december 2019
”På Realgymnasiet i Lund får du en framtid”

Felicia har gått Stylistutbildningen på Realgymnasiet i Lund (2016–2019) och tycker att det är kul att besöka skolan ”jag saknar den sköna miljön och att vara med mina vänner” säger hon. Angående stylistutbildningen tycker hon att eleverna får mycket kunskap om smink, naglar, kläder och hår i en bra blandning av teori och praktik och att det finns mycket variation i undervisningen ”det var något nytt i varje lektion”.

Realgymnasiet i Lund passade bra för Felicia eftersom hon kände sig trygg i en liten skola, där eleverna kan skapa ett speciellt förhållande till sina lärare i jämförelse med stora skolor. Därför rekommenderar hon Realgymnasiet i Lund till dem som vill ha en liten skola och bli bemötta som människor, som en person med namn, ”skolan är perfekt för de som har det jobbigt och behöver hjälp eftersom det är mindre klasser”. Dessutom anser hon att skolan bidrar till att bygga en framtid för eleverna, eftersom det finns många olika valmöjligheter.

När hon tänker på arbetsmarknaden nu för tiden, tycker hon att konkurrensen är hög och nya stylister måste därför vara aktiva om de vill komma in. Själv har hon öppnat en studio för naglar hemma i Höör och använder Facebook och Instagram som reklamkanaler. Hon har också vänner som ger ”likes” eller delar hennes inlägg. Ett annat sätt att få nya kunder är att gå ut med speciella erbjudanden eller rabatter.

Felicia berättade att hon kom till Realgymnasiet Lund efter att ha provat utbildningen i två dagar och att hon kände några som har varit på skolan tidigare och som hade haft en positiv upplevelse. I framtiden drömmer hon om att göra något speciellt för att folk ska må bättre genom smink eller naglar.

Felicias tips för nuvarande elever är:

• Lyssna på läraren
  • Ta det i din egen takt, stressa inte
  • Gör uppgifterna du får
  • Gå på lektionerna och fråga efter hjälp om du behöver det
  • Ta vara på tiden!

Om du vill följa henne kan du göra det på nailsbyjfn på Instagram