Välkommen till Realgymnasiet i Skövde

Vad kan du läsa i Skövde?

Ava gör sin APL på Hundens Hörna

29 mars 2023

När du pluggar på Realgymnasiet sker en stor del av din utbildning mitt i verkligheten. Hos oss har du APL (praktik) 1 dag i veckan. På din APL-plats får du komma nära verkligheten och på så sätt blir du förbered för arbetslivet.

Ava gör sin APL på Hundens Hörna

Ava Tjernström läser utbildningen, första året, Sällskapsdjur och djursjukvård på Realgymnasiet i Sundbyberg. Utbildningen är perfekt för dig som vill jobba nära alla sorters djur. Du får möta både djur och deras ägare, du får en utbildning inom djursjukvård och du erbjuds att gå grundkurs i läkemedelshantering för att bli djurvårdare nivå 2 med speciell behörighet.

En dag i veckan gör Ava sin APL på Hundens Hörna i Solna. Här finns hunddagis, hundtrim, djurbutik och hundrehab med en hundfysiolog. För Ava innebär tiden på Hundens hörna att hon får lära sig på riktigt, genom att vara en del av verksamheten:

Jag får vara med och utfordra djuren, gå på promenad, men också vara med under sessioner med hundfysiologen. Jag får lära mig massor om att jobba med service och interagera med hundarnas ägare när vi tar emot och lämnar tillbaka dem

Ava Tjernström

Efter studenten siktar Ava mot en framtid inom biologi, kanske vill hon bli biolog, zoolog eller etolog. Ett annat stort intresse är litteratur.

- Eftersom utbildningen ger mig högskolebehörighet får jag alla förutsättningar att plugga vidare oavsett mitt intresse, säger Ava.

Vi pluggar etologi, så i skolan pratar vi mycket om belöning och bestraffning. Det är något som jag tagit med mig till hundens hörna. Deras motto är att de jobbar med att belöna det bra beteendet och byter ut en vana mot en annan, säger Ava.

Ava Tjernström

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Realgymnasiet? Vi kommer ha aktiviteter som infokvällar, prova på-dagar för våra utbildningar, m.m. Anmäl dig till våra aktiviteter, där kommer vi berätta allt om skolan och våra utbildningar!

Klicka på länken och fyll i formulären så skickar vi inbjudan till dig!

Här är länken