Träning av tjänstehundar i Sydafrika ger erfarenheter för framtiden

30 mars 2023

Varje år reser cirka 200 elever från Realgymnasiet på internationell APL till Sydafrika. Braveheart Bio-Dog Academy är en av de APL-platser som vi samarbetar med. Hit åker varje år elever från våra skolor för att delta i centrets arbete och för att få såväl värdefulla som viktiga erfarenheter och kontakter för framtiden.

Träning av tjänstehundar i Sydafrika ger erfarenheter för framtiden

Vi ser att intresset för att arbeta med hundar ökar, precis som yrken där hundar används. Hund är inte längre bara en hobby och många elever kommer till oss med en dröm om att kunna arbeta med hundar, säger Hanna Casell, progamansvarig för inriktningen Hund på Realgymnasiet.

Sedan slutet av 1980-talet är Braveheart Bio-Dog Academy ledande inom hundträning i Sydafrika. Här erbjuds allt från valpträning till utbildning av hundförare på hög nivå.

- Braveheart är en fantastisk APL-plats för elever som är intresserade av träning av tjänstehundar. Här tränar man bombhundar, narkotikahundar och andra tjänstehundar, säger Pernilla König, lärare på Realgymnasiet

En del av Bravehearts arbete är att utbilda patrullhundar i arbetet mot tjuvskytte (anti-poaching), att utbilda tullhundar för specialsök av biologiska ämnen men också att träna bombhundar och narkotikahundar.

Vi har letat länge efter rätt anläggning för våra elevers utveckling. På Braveheart Bio-Dog Academy har vi hittat en verksamhet som tränar många ekipage inom ett stort antal områden, samtidigt som de bedriver egen forskning. Vi ser att våra elever kommer från sin APL och har utvecklats på ett fantastiskt sätt.

Hanna Casell

En av de elever som varit på Braveheart för APL är Evangeline Qasha. För henne är målet tydligt och tiden på Braveheart ett värdefullt steg på vägen.

Det som jag får med mig från mina tre veckor på Braveheart är inte bara ett, utan flera steg närmare min dröm att bli polishundförare. Det här är det perfekta stället för mig.

Evangeline Qasha Elev, Realgymnasiet