Oscar Rydström , Naturturism

Oscar vill starta eget eventföretag

Oscar Rydström pluggade äventyrsutbildningen på Realgymnasiet i Nyköping år 2009-2012. Idag jobbar han som konferensvärd på hotell och siktar mot att starta ett eget eventföretag.

Oscar vill starta eget eventföretag

Någon som verkligen inspirerade mig under utbildning på Realgymnasiet var min äventyrslärare. Han har varit förebild och en stor del till att jag har lyckats med det jag har tagit mig an sedan examen.

Oscar Rydström

Du pluggade äventyrsutbildningen här hos oss. Vad har hänt sedan du tog examen?
– Ja det har hänt mycket. Jag har jobbat två säsonger i Grekland via Ving inom guide och event. Jag har även jobbat en del i Norge både på en förskola och i en korvfabrik. Just nu jobbar jag på hotell Elite Park Avenue i Göteborg. Där jobbar jag med lite av varje men framförallt är jag konferensvärd och jobbar även en del i receptionen. Jag jobbar även extra inom ett lokalt ”Showföretag” som håller på inom eventbranschen.

Roligt att höra. Vad händer härnäst
Jag siktar på att starta ett eget eventföretag inom turism. Jag kommer bo kvar i Göteborg och försöka etablera mig där.

Vad fick du lära dig på utbildningen som du har nytta av idag?
Oj, det är otroligt mycket. Jag har lärt mig mycket om ledarskap och organisation. Men det jag främst tagit med mig sedan utbildningen är att jag verkligen lärt känna mig själv. Jag lärde mig att reflektera, ifrågasätta mer och att inte ta några förhastade beslut. Inom turismen i sig är det väl framförallt det jag tar med mig. Inom äventyr så har jag det som en stor hobby, det kommer nog alltid att vara så. Det ger mig en enorm glöd och jag hittar alltid inspiration när jag får hålla på med något inom äventyr.

Hur ser framtiden ut för andra som utbildar sig inom din utbildning?
– Om man själv vill och vågar ta chansen så har man alla möjligheter att lyckas. Utbildningen öppnar verkligen upp många dörrar. Men viktigt att tänka på är att det är du själv som måste ta klivet genom dörren!

Vilka råd skulle du vilja ge ungdomar som är intresserade av den utbildning du gått idag?
Att ta vara på möjligheterna, inte se problemen. Var frågvis, då lär du dig massor. Fler borde söka utbildningen då de inte vet vad de går miste om, avslutar Oscar.