Linnéa Mylläri , Ridning

Linnéa gick vidare från Realgymnasiet till Hippologutbildningen

Linnéa Mylläri, 21, läste Häst på Realgymnasiet i Västerås och tog studenten 2015. Nu läser hon sitt första år på SLU:s tre-åriga Hippologutbildning med målsättningen att bli ridlärare, tränare och egen företagare. Här berättar Linnéa om hur gymnasieåren banat väg för hennes fortsatta studier, framtidsplaner och visioner.

Linnéa gick vidare från Realgymnasiet till Hippologutbildningen

– Redan när jag började på Realgymnasiet visste jag att jag ville arbeta med hästar. I början av åk 2 väcktes mitt intresse för hippologutbildningen. Efter studenten jobbade jag ett år för att spara pengar, sedan sökte jag till hippologutbildningen och kom in! I somras gick flyttlasset till Skåne och Flyinge där man läser sitt första år av utbildningen.

Hur trivs du med livet för tillfället?

– Hippologen är mycket! Vi har precis avslutat en tvåmånadersperiod med unghästutbildning där vi ridit in 2,5-åringar, just nu arbetar vi med körning och nästa termin blir det ridning med fokus på hoppning och dressyr. Vi har också ämnet pedagogik vilket är något av mitt favoritämne. Man vill inte missa någonting, jag njuter varje dag!

På vilket sätt påverkas dina nuvarande studier av det du lärde dig på Realgymnasiets hästutbildning?

– Jag känner igen det mesta som gås igenom på föreläsningarna, jämfört med flera andra i klassen har jag förkunskaper som gör att jag kan tillgodogöra mig kunskaperna på ett djupare plan, jag får en bättre förståelse. Just nu arbetar vi bland annat med hästens beteende och temat ”den arbetande hästen”, jag känner mig faktiskt knappt stressad inför den första tentan!

Under gymnasiet hade du en hel del APL (praktik), vilken roll har den spelat i efterhand?

– Jag har haft enorm nytta av den erfarenhet jag fick av unghästutbildning på Vänsta Gård där jag var lärling sista året. Där lärde jag mig verkligen att läsa av hästarna vilket jag har stor användning av i till exempel unghästhantering och löshoppning. I åk 3 var jag också tre veckor hos Sara Algotsson – Ostholt i Tyskland där jag fick rida flera fyraåringar, där fick jag en inblick i hur olika länder men också olika stall har olika system för hästarnas utbildning. Min APL har gjort att jag har större erfarenhet som gör att jag kan vara mer delaktig i diskussioner och sätta mig in i andras berättelser med större förståelse.

Hur ser framtiden ut?

– Efter första året på Hippologen väntar två år på Ridskolan Strömsholm. Därefter är mitt mål att starta eget företag med häst och ryttarutbildning samtidigt som jag satsar på min egen tävlingskarriär i fälttävlan, jag skulle också vilja gå tränarutbildningen i framtiden.

Har du några tips till den som just nu funderar över sitt gymnasieval?

– Om du vill arbeta med hästar kan jag verkligen rekommendera dig att gå en gymnasial hästutbildning, det gör det så mycket lättare att studera vidare inom yrket!

Linnéa Mylläri