Britta Lago , Teknik

Britta fick anställning på 3D-företag

Under tredje året var Britta Lago på studiebesök på Medieteknikdagarna. Kort därefter var hon på intervju och fick veta att hon skulle börja jobba direkt efter studenten.

Britta fick anställning på 3D-företag

Jag kan spontant beskriva det som tre helt fantastiska år med en stor portion kunskapsmässig utmaning och en otrolig personlig utveckling! Exempelvis så upplevde när jag började ettan att det var nervöst att hålla presentationer inför grupp, men tack vare att skolan inger en trygg miljö så har jag utvecklat till att det är något som jag njuter av nu. Jag tycker att teknikutbildningen är riktigt bra och har precis fått jobb och det säger väl allt.

Britta Lago

Britta Lago studerar tredje året på Teknik  på Realgymnasiet i Linköping. Britta har även varit aktiv som både elevrådsordförande samt elevambassadör och är en mycket skicklig kommunikatör med stor vana att marknadsföra gymnasiet inför stor grupp. Vi brukar beskriva Britta som den trygga och glädjespridande ledaren. Vi passade på att ställa några frågor till Britta:

Beskriv dina tre år på teknikutbildningen på Realgymnasiet i Linköping?
– Jag kan spontant beskriva det som tre helt fantastiska år med en stor portion kunskapsmässig utmaning och en otrolig personlig utveckling! Exempelvis så upplevde när jag började ettan att det var nervöst att hålla presentationer inför grupp, men tack vare att skolan inger en trygg miljö så har jag utvecklat till att det är något som jag njuter av nu. Jag tycker att teknikutbildningen är riktigt bra och har precis fått jobb och det säger väl allt. En stor behållning är också att jag har fått vänner för livet här under mina tre år!

Du nämnde att skolan inger en trygg miljö och den har varit grunden till din personliga utveckling, vad innebär trygghet för dig?
– Alla är så vänliga, man kan vara sig själv och blir accepterad för den man är. Det är även trevligt att alla, både lärare och elever, hälsar på mig när jag kommer till skolan varje dag. Man blir sedd och känner sig välkommen!

Nu går du sista terminen och det är kort tid kvar innan studenten, hur känns det?
– Lite blandade känslor, dels lite sorgligt då jag trivs så bra. Men väldigt kul såklart, äntligen så får jag anpassa kunskapen till verkliga livet! Och nu är det på riktigt eftersom jag fick jobb direkt. Och parallellt kommer jag nog plugga retorik på universitet.

Vad var det som lockade dig när du valde teknikutbildningen?
– Jag valde faktiskt mellan åtta olika utbildningar så valet var inte helt självklart. För att bestämma mig så gick jag runt på de olika skolornas Öppet Hus och Prova på dagar. Då blev jag ganska snabbt övertygad om att Realgymnasiet i Linköping var den skola som jag kände för mest – den var välkomnande, trygg, personlig och med kompetenta lärare på teknikutbildningen. Skolan har en avslappnad stil och skön blandning av elever, det gillar jag.

Om du skulle nämna några styrkor med teknikutbildningen?
– Jag skulle säga att kunskapen jag får med mig i programmering, att arbeta i team, att planera min produkt samt utmaningarna i problemlösning är det som jag tar med mig in i framtiden.

Vi önskar Britta stort lycka till!