Amanda , Sällskapsdjur & Djursjukvård

Amanda, från student till djurvårdare!

Efter studenten jobbade jag som servitris och som vårdbiträde inom hemtjänsten. Nu är jag både djurvårdare på Fjärilshuset i Haga och jag är fortfarande vårdbiträde inom hemtjänsten. Jag tror att min lärlingstid jag hade på Fjärilshuset möjliggjorde att jag fick jobb där senare eftersom mina nuvarande kollegor då redan visste vem jag var och vad jag gick för.

Amanda

Hej Amanda, du tog studenten från Realgymnasiet i Nyköping i våras. Vad har du gjort sen dess?

Efter studenten jobbade jag som servitris och som vårdbiträde inom hemtjänsten. Nu är jag både djurvårdare på Fjärilshuset i Haga och jag är fortfarande vårdbiträde inom hemtjänsten. Jag tror att min lärlingstid jag hade på Fjärilshuset möjliggjorde att jag fick jobb där senare eftersom mina nuvarande kollegor då redan visste vem jag var och vad jag gick för. Så på det viset hade jag ju redan ena foten inne till skillnad från om jag hade vart helt okänd!

Vad gör du på Fjärilshuset om du skulle beskriva en dag?

En dag på Fjärilshuset börjar med att vi innan öppning gör i ordning anläggningen, d.v.s vi ser till att allting fungerar som det ska och gör dagliga rutiner. Under resten av dagen tar vi hand om djuren och anläggningen.

Hur hjälpte din utbildning dig i din nuvarande yrkesroll?

Eftersom jag nu jobbar som djurvårdare vilket är utbildningen som jag pluggade när jag gick på Realgymnasiet skulle jag säga att den har hjälpt mig mycket. Under min utbildning har jag fått lära mig de mesta om djurhållning från lagar och regler till foderlära och att planera rutiner. Mycket som jag lärde mig under mina tre år på Realgymnasiet har jag nu användning för i min jobbvardag.

Lärling sista året skulle du rekommendera det?

Jag skulle definitivt rekommendera att läsa lärling! Jag tror att det gav mig mer motivation än vad jag haft annars. Genom att få vara ute extra mycket på arbetsplatser lärde jag mig också på ett mer ”hands on” sätt vilket passade mig och säkert många andra utmärkt.

Som din mentor såg jag dig blomma ut, vad skulle du själv säga om resan?

Jag känner att jag har blivit mer självständig och vuxit som person under mina gymnasieår både tack vara min utbildning och att de åren i livet formar en ganska rejält i övrigt också. Som ett exempel när jag började på Realgymnasiet så var det värsta jag visste att prata inför människor även om det bara var mina klasskamrater. Idag håller jag presentationer om djuren för besökarna på Fjärilshuset vilket till största del inte längre är ett orosmoment för mig.

Har du några tips till den som går på Realgymnasiet nu eller ska välja gymnasium om hur de ska tänka kring framtiden? Att man ska välja något man själv trivs med och något som passar ens intressen eftersom lärandet blir roligare då och man troligen kommer lyckas bättre. Sen att man ska ta vara på sina APL-platser. Visa dem vad man går för och göra sitt allra bästa när man är där, eftersom de ofta kan bli en riktigt bra kontakt till jobbsökandet i framtiden.

Tack Amanda för att du delar med dig och fortsatt lycka till med allt!