Alexander Lindqvist , Teknik

Alexander pluggar UX-design och är egenföretagare

Alexander Lindqvist har kommit långt sedan han studerade 3D & visualisering på teknikprogrammet på Realgymnasiet i Linköping. Att vara med och göra världen till en bättre plats, genom just digital design är något Alexander brinner för. Hans stora ambitioner går det inte att ta miste på.

Alexander pluggar UX-design och är egenföretagare

Alexander Lindqvist

Från teknik-student till egen företagare i Stockholm.

Att vara hungrig och driven samt skapa egna kontakter är enligt Alexander några viktiga ingredienser för att lyckas ta sig in i den bransch man vill jobba i och få det jobb man vill ha.

-Ge dig ut och träffa andra i branschen på alla ställen du kan. Det kan vara mässor, föreläsningar och på internet. Möjligheter finns överallt men du måste vara hungrig nog att ta dom, säger Alexander.

-Jag tycker också att man ska läsa böcker som berör den bransch man är intresserad av eller biografier av personer man ser upp till. Sluta aldrig vara nyfiken och sluta aldrig att utvecklas. Jag personligen har alltid en bok med mig när jag ska någonstans, på tunnelbanan eller på bussen, fortsätter Alexander.

Alexander tipsar även om att skaffa sig en mentor i den bransch man vill jobba i.

-Om du kan, så skaffa dig en mentor som du kan vända dig till med frågor och få tips och råd från. Men innan du kastar dig ut och börja fråga så läs på om personen, vad hen har gjort och ta gärna reda på vad du vill få ut av att ha personen som mentor, säger Alexander.

-Många som är aktiva i branschen vill gärna hjälpa dig, men är även upptagna och du vill inte ta upp deras tid. Det finns mycket att läsa på internet om hur du bäst går tillväga för att hitta en mentor och övertyga denna om att hjälpa dig, fortsätter han.

Från Realgymnasiet till racing
När Alexander studerade på Realgymnasiet i Linköping fanns det ett brett utbud av kurser inom design och multimedia, vilket Alexander tyckte var bra.

-Jag fick testa på mycket olika saker som webbdesign, kommunikation, tryckproduktion och video och mycket mer. Jag valde även att lägga till några kurser inom programmering för att knyta ihop säcken för den roll jag ville bli, säger Alexander.

Efter studenten så var målet att jobba på någon reklam-byrå i Linköping men det var inte lätt att få in en fot där. Istället kom han i kontakt med ett litet företag som jobbade med design för fordon inom racing. Företaget levererade både konceptidéer på hur det skulle kunna se ut, men gjorde även själva produktionen.

-Jag jobbade mycket med vinylfilm som finns som solida färger som man kan skära ut logotyper eller andra former i och även filmer man kan trycka direkt på för att göra helfolieringar som det heter i branschen, säger Alexander.

-Hade jag haft möjlighet att fortsätta jobba med design för racing hade jag nog gjort det. Men när jag gick över till att jobba med företag och deras tjänstefordon och liknande blev jag inte lika inspirerad och kände att det inte var för mig. Därför valde jag att starta ett eget företag där jag skulle hyra ut mig och erbjuda tjänster inom design och B2B. Det företaget drev jag i 6 år, säger Alexander.

-Att som 19-åring starta ett eget företag var en stor utmaning men var även väldigt utvecklande. Man fick lära sig mycket den hårda vägen men jag är idag glad över att jag gjorde det och fortsatte kämpa, fortsätter han.

Stolt över att få vara med och göra livet bättre för andra
Idag studerar Alexander andra terminen på Nackademin där han läser UX-design. Men entreprenör som han är så driver han samtidigt ett eget företag som heter Solitude Design. Företaget erbjuder tjänster inom UX- och digital design

– Som UX-designer skapar jag enklare och bättre lösningar inom digitala tjänster eller fysiska produkter. Det roligaste är att få se hur användare av produkterna blir glada när dom märker att vi har lyssnat på deras åsikter och faktiskt tagit vara på dom, säger Alexander.

Drömmer om motorcyklar
Motorsport är fortfarande något som Alexander tycker är väldigt häftigt och hans största intresse är motorcyklar. Att få jobba med det i samband med design vore rena drömmen för honom.

-Mitt största intresse är motorcyklar, jag älskar allt med dom och kör själv väldigt mycket. Att få möjlighet att jobba utomlands med motorcyklar hade varit drömmen. Flytta till Italien och jobba på Ducati och ta fram nya produkter vore så spännande, säger Alexander.

-Men vem vet, jag har blivit överbevisad innan och man vet aldrig vad som kan hända. Men det enda jag vet är att jag är redo och omfamnar gärna det äventyr som ligger framför mig oavsett destination!

Källa bild: Lisa Lannfjäll, Nackademin.