Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

Artan fick jobb på sin gamla APL!

10 augusti 2023

Artan Morina tog studenten från IT programmet på Realgymnasiet i Norrköping, idag jobbar han på sin gamla APL-plats Neisa. Efter studenten ville Artan göra värnplikt och började i Halmstad på Luftvärnsregementet LV6. Efter 5 månader fick Artan tyvärr avsluta sin militärtjänst efter ha varit med om en bilolycka. Strax efter blev han anställd på Neisa Services Sweden AB och är även idag handledare för nuvarande APL-elever från Real!

Artan fick jobb på sin gamla APL!

Hur hjälpte din utbildning på Realgymnasiet i din nuvarande yrkesroll ?

Min utbildning i Realgymnasiet har hjälpt mig mycket på jobbet. Bland annat att förstå hur tex viss elektronik egentligen fungerar i djupet. Det är alltid nya grejer man ska lära sig på jobbet och då får man alltid upp något i tankarna som man lärt sig från Realgymnasiet som hjälper mig att förstå hur man ska gå vidare. Tror verkligen inte jag hade kunnat ha detta jobb idag utan min utbildning jag fick i Realgymnasiet.

Vad är du mest stolt över det du arbetar med på din nuvarande arbetsplats?

Det jag är mest stolt över att jag jobbar med är att vi på Neisa faktiskt jobbar för många av dom största världsföretagen inom it, tex DELL & HP. Det känns stort för en, även då det inte kanske låter som det.

Hur ser en typisk arbetsdag ut nu?

En vanlig arbetsdag är först en morgonfika med grabbarna på jobbet, sedan åka runt till olika kunder för att laga bland annat laptops, kan vara installationer eller byte av olika delar.

Vad engagerar dig i ditt nuvarande jobb? Vad tycker du är roligast/viktigast?

Det jag tycker är roligast med mitt jobb är att man egentligen inte gör samma sak varje dag, visst det går ju ut på att åka runt till kunder och laga datorer, men det är alltid olika saker som ska lagas på olika modeller till exempel. Man lär sig faktiskt något nytt varje dag. En annan sak jag tycker är väldigt roligt på jobbet är att man lär känna så mycket nytt folk i olika branscher, man skapar en relation med de som man kan ha nytta av på fritiden eller i framtiden.

Vad har du för planer och mål i din karriär och framtiden?

Mina mål i framtiden är att ta alla chanser att lära mig så mycket nytt som möjligt varje dag i IT-branschen. Förmodligen lär jag jobba med något helt annat i framtiden, fast fortfarande i IT-branschen.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?

Mina tips för att jobba i IT-branschen skulle nog va att man alltid ska ta varje chans man får för att lära sig något nytt, även om man tror att man inte kommer behöva kunna det i sitt framtida jobb.

Det skadar aldrig att kunna mer än vad man behöver. Själv kommer jag ihåg att på Realgymnasiet så tyckte jag att nätverk var tråkigt, idag tycker jag det är jätteintressant, önska bara jag hade lyssnat mer på L-Gs lektioner om nätverk.