Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

Utlands APL i Sydafrika - Welgevonden

16 mars 2023

APL är ett bra sätt för eleverna att få erfarenheter från yrkeslivet. Men hur vore det inte om man dessutom kunde ha APL utomlands? Det är precis vad tre elever på djurvård har haft, på Welgevonden game reserve i Sydafrika!

Utlands APL i Sydafrika - Welgevonden

På sin APL fick eleverna lära sig om hur Welgevonden game reserve arbetar med djuren. Bland arbetsuppgifterna fanns bland annat att räkna de olika djuren, hålla koll på individerna och utöva veterinärvård. Huvudfokuset låg på att hålla koll på noshörningspopulationen, men de stötte som ni kan se även på flera andra djur. Eleverna fick också följa med i arbetet med miljön och hur miljön förändras över perioder. Detta analyserades genom att använda sig av t.ex. fuktmätare som mäter fukten i marken.

Meja, Malva och Tilde från Realgymnasiet i Uppsala

”Det roligaste var att få se så många djur i sin naturliga miljö och utföra sina naturliga beteenden. Det bästa med hela praktikplatsen var att alla människor var så välkomnande och trevliga!🙂 Det som var mest lärorikt var att få se dessa djur i sin naturliga miljö och se vilka beteenden som dom utför i det vilda.”

”Det som var roligast var att få träffa alla nya härliga människor och umgås och lära känna dom😊”

””Det roligaste var definitivt att vara med på veterinärvård av djur. Vi fick vara med på vård av två skadade noshörningar, och två lejonhonor som skulle ha preventivmedel. Då fick man se och känna djuren på nära håll och även se skillnaderna i hur man behandlar vilda djur jämfört med tama.”