Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Anton har tränat hundar i att spåra sprängämnen i Sydafrika

25 april 2023

Eleverna som läser utbildningen Hund har precis haft en längre APL-period och några av dem fick chans att praktisera utomlands. Här följer en hälsning från Anton som tillbringade tre veckor i Sydafrika.

Anton har tränat hundar i att spåra sprängämnen i Sydafrika

Jag heter Anton och jag har gjort min 3 veckors APL i Sydafrika på Braveheart Bio Dog Academy.

Mitt namn är Anton Reinholdsson och går i årskurs tre på Realgymnasiet i Trollhättan där jag läser utbildningen hund.

Anledning till att jag ville göra min APL i Sydafrika var därför att stället jag arbetade på utbildar både hundförare och hundar till bombsök, narkotikasök, skydd, spår mm. Detta är jag väldigt intresserad av just för att jag i framtiden vill bli hundförare i Försvarsmakten. Jag är säker på att detta kommer vara väldigt meriterande och bra att ha på sitt CV för mig.

Jag ville göra min APL utomlands för att jag drivs av att utmana mig själv och träffa nya människor.

Anton Reinholdsson LÄSER UTBILDNINGEN HUND

En arbetsuppgift under en arbetsdag på BBDA kunde vara att träna en hund att spåra sprängmedel. Då gick man till träningsplanen la ut dofter på olika ställen som doftade som en bomb och hunden fick leta efter det. Sjukt rolig arbetsuppgift.

Vi fick även vara med och söka efter narkotika på två olika skolor tillsammans med Polis. Vilket också ingår i arbetsuppgifterna på BBDA.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Realgymnasiet och utbildningen Hund? Vi kommer ha aktiviteter som infokvällar och prova på-dagar. Anmäl dig till våra aktiviteter där vi kommer berätta allt om skolan och våra utbildningar

Klicka på länken och fyll i formulären så skickar vi inbjudan till dig!

Här är länken