Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Wilma hjälper människor att få ett samspel med sin hund

28 mars 2023

Wilma Steen gick på Realgymnasiet och tog studenten 2018. Idag har hon eget företag som ger ut hundkurser och läser parallellt utbildningen Skolhundspedagog.

Wilma hjälper människor att få ett samspel med sin hund

Hur upplevde du tiden på Realgymnasiet?

Det kändes som att komma hem. Jag fick fina kompisar och det kändes som att de vuxna var på samma nivå och att det gick att prata med dem på ett sätt som jag inte hade upplevt tidigare. Varje dag som jag klev innanför dörren kände jag mig så välkommen och omfamnad. Rektorns och personalrummets dörr var alltid öppen, det hade jag aldrig varit med om tidigare. Det var inget ”vi och dem” utan en väldigt stark gemenskap och stöttande klimat.

Wilma Steen

Vad har du gjort sedan studenten?

Jag har jobbat med massa olika saker. Många som hänger ihop med Real-tiden såsom Arken Zoo och inte minst att jag startade ett eget företag som ger ut kurser och privatlektioner för hundägare. Jag hjälper människor som vill hålla på med apportering, där vissa bara vill bli bättre medan andra har ett tävlings- eller jaktsyfte. Jag har som mål att hjälpa och utveckla människor i samspel med sin hund och jag älskar att knäcka koderna mellan människa och hund. Att se den relationen utvecklas är nästan lika tillfredsställande som att göra det med mina egna hundar.

Hösten 2020 började jag en utbildning som heter Skolhundpedagog (en ny yrkeshögskoleutbildning som hålls av Svenska Terapihundskolan). Målet med kursen är att man ska jobba med hund i skolan och ha det som en resurs, som motivation och stöd för elever.

Vad tar du med dig från din gymnasietid?

Realgymnasiet gav mig många erfarenheter och möjligheter som jag tror att andra skolor inte kan ge. Jag fick komma ut i arbetslivet, resa, utveckla mitt ledarskap, ta ansvar och inte minst åka på APL i Sydafrika som nog var den absoluta höjdpunkten. Jag ser tillbaka på de 3 åren som en väldigt fin tid där jag utvecklades på många plan och jag hade verkligen valt Real igen om jag fick chansen.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Realgymnasiet och utbildningen Hund? Vi kommer ha aktiviteter som öppet hus och prova på-dagar för våra utbildningar. Anmäl dig till våra aktiviteter där vi kommer berätta allt om skolan och våra utbildningar

Klicka på länken och fyll i formulären så skickar vi inbjudan till dig!

Här är länken