Välkommen till Realgymnasiet i Skövde

Vad kan du läsa i Skövde?

Utbilda dig inom djurvård - nu med naturvetenskaplig behörighet!

5 oktober 2022

Vår utbildning Sällskapsdjur & Djursjukvård är utbildningen för dig som vill utvecklas i att hantera, sköta och vårda olika djur. De olika moment inom djursjukvård är viktiga i din utbildning. Du kommer bl.a. få testa på att ge sprutor, ta blodprov, lägga bandage och annan behandling av djur i sjukvårdsammanhang.

Utbilda dig inom djurvård - nu med naturvetenskaplig behörighet!

Utbildningen Sällskapsdjur & Djursjukvård genomsyras även av service och bemötande eftersom det är en grund i många tänkbara arbetsplatser, direkt efter studenten kan kan du arbeta som djurvårdare på djursjukhus, i zooaffär eller på djurpark.

Du kommer få möjligheten att ta ett antal viktiga diplomeringar såsom t.ex. zoohandelcertifikat, pälsvård och Grundkurs i läkemedelshantering (som gör dig till Djurvårdare nivå 2.) med detta får du ett försprång ut på arbetsmarknaden.

För dig som har ambition om att läsa vidare till t.ex. veterinär, djursjukvårdare eller zoolog erbjuder vi nu möjligheten att gå Sällskapsdjur & Djursjukvård med naturvetenskaplig behörighet.

Utbildningen Sällskapsdjur & Djursjukvård är en perfekt blandning mellan teori och praktik. Genom att vi har egna djur på skolan så kan vi enkelt se och prova praktiskt det vi gått igenom teoretiskt i klassrummet. Stort fokus i utbildningen ligger på det praktiska kunnandet och våra miljöer på skolan är inspirerande och anpassade efter den undervisning vi bedriver.

Charlotte Di Lorenzo YRKESLÄRARE för utbildningen SÄLLSKAPSDJUR OCH DJURSJUKVÅRD

Min utbildning är väldigt lärorik och jag får lära mig saker om många olika djurarter. Det känns bra att vi har många praktiska moment i skolans djurrum, vilket gör allting roligare när man får vara nära djuren och genomföra det vi pratat om när vi har den teoretiska delen. Under en skoldag får jag bl.a. jobba med träning, sjukvård, hälsokontroller, kloklippning, och beteendestudier.

Emilia och Endorian ELEVAMBASSDÖRER PÅ SÄLLSKAPSDJUR & DJURSJUKVÅRD

VILL DU VETA MER?

Vill du veta mer om Realgymnasiet och utbildningen Sällskapsdjur & Djursjukvård? Vi kommer skicka personliga inbjudningar till våra aktiviteter på SMS där vi bjuder in till infokvällar, prova på-dagar för våra utbildningar, Q&A, öppet hus, m.m.

Klicka på länken och fyll i formulären här nedan så återkommer vi till dig!

Här är länken