Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Ridning och hästar på schemat

24 april 2024

Svensk ridsport är världsledande och väl ansedd internationellt i den globalt växande hästnäringen. När du läser ridning hos oss får du en bred utbildning som gör dig eftertraktad även utanför Sveriges gränser. Under dina år hos oss får du stor tillgång till hästar och stall, och utvecklas i bland annat hoppning, dressyr, hästkunskap och ledarskap.

Ridning och hästar på schemat

Elever på Realgymnasiet i Örebro som pluggar Ridning är på Örebro Fältrittklubb en dag i veckan. Denna dag brukar vi kalla för profildag, då får eleverna sköta om hästarna, anläggningen, rida olika typer av hästar. Under profildagen är det även teori. Utöver dessa dagar så har alla elever minst 15 veckors praktik med mycket hästkontakt och ridning.

På Realgymnasiet arbetar vi bransch-nära, eleverna får arbeta i olika typer av stall, eleverna knyter kontakter, ser verkligheten och framförallt arbetar med olika typer av hästar.