Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Möt Selma - framtidsplaner & gymnasieval

25 januari 2024

Vi har fått prata med Selma Bodin som går Sällskapsdjur & Djursjukvård. Läs för att få reda på hennes spännande framtidsvisioner.

Möt Selma - framtidsplaner & gymnasieval

Hur tänkte du under ditt gymnasieval, vad var viktigast?

- Real var det ända jag ville. Då var jag intresserad av djur och att jag tycker om mindre skolor så var detta ett enkelt val.

Har du några tips till någon som ska göra sitt gymnasieval?

- Följ vad du känner, inte vad andra tycker. Gå inte där dina vänner ska gå, du kommer hitta nya vänner som du kommer ha för livet. Gymnasievalet förändrar inte hela livet. Du kan alltid lägga till ämnen för att få en bredare högskolebehörighet och plugga det du vill sen.

Vad är det bästa med Realgymnasiet?

- Haha, jag tycker faktiskt allt! Lärarna är väldigt stöttande. De bästa lärarna jag haft under hela min skolgång. De är duktiga på att individanpassa och ge mig det stöd jag behöver. Ofta blandar vi in djur som är mitt intresse i kurserna engelska eller matte vilket gör det enklare och mer intressant.

Vad vill du göra efter gymnasiet?

- Alltså jag har så mycket planer. Jag kommer garanterat jobba med djur hela livet, JÄTTEBRA! Sedan så har jag lite andra planer på att antingen bli företagare, yrkeslärare inom djur eller djursjukvårdare.

Tack Selma!

Har du frågor om skolan som du vill ställa till en elev?

Mejla gärna så svarar de :)