Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Vad är egentligen APL?

7 september 2023

APL är en förkortning för arbetsplatsförlagt lärande. APL innebär att lärandet genomförs på en arbetsplats utanför klassrummet. Det betyder att du som elev får en inblick i branschen samt skapa viktiga kontakter för framtiden. Här har vi svarat på 4 frågor man kan ha om APL.

Vad är egentligen APL?

Du kommer att ha din APL på någon av de platser som skolan samarbetar med. Det kan vara allt från stall, djurbutik, hunddagis, klättercenter, klinik - det beror på vilken programfördjupning du går. Skolans yrkeslärare har ett brett kontaktnät inom dem olika branscherna för att du ska få dem bästa förutsättningarna för att lyckas senare i arbetslivet.

Ja, när du går på Realgymnasiet kan du i årskurs 2/3 få göra din APL i ett annat land. Det man gör då är att man söker en plats likt som man söker ett jobb med CV, personligt brev och intervju. Under uttagningen kommer vi att kolla på din närvaro och hur du ligger till i skolan.

Då din APL är kopplad till det du lär dig i skolan så är det mycket viktigt att hänga med på lektionerna, ställa frågor och vara lyhörd. Under mentorstiden kommer du tillsammans med mentor att genomföra kursen "Personlig utveckling och externa relationer" för att ytterligare förbereda dig för att komma ut på arbetsplatserna.

Under dina år på gymnasiet ska du ha minst 15 veckors APL. Vi tycker att APL är viktigt och därför har vi cirka 20 veckors APL under alla dina år hos oss. Hos oss ligger APL perioden i block om 3-4 veckor för att du ska få vara med på en arbetsplats alla olika arbetsmoment och få chans att skapa relation till arbetsplatsen. Kontakter till ditt framtida jobbsökande!