Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Från Realgymnasiet till EM-guld

5 september 2023

När Sverige tog guld i hoppning i EM i Milano var två av Realgymnasiets tidigare elever en viktig del av framgången! Amanda Lundblad och Cilla Nilsson har båda läst ridning på Realgymnasiet och är idag tävlingsskötare i Rolf-Göran Bengtssons team.

Från Realgymnasiet till EM-guld

Det bästa med att vara hästskötare under EM är att man bara har en häst att lägga all sin fokus och tid på.

Amanda Lundblad tidigare elev, Realgymnasiet

Att vara hästskötare under en stor tävling innebär att man är en viktig pusselbit i teamet. Som hästskötare i teamet är Amanda och Cilla med och gör hästen redo inför tävlingen och också de som tar emot hästen efter tävlingsinsatsen.

- Att få vara en del av det svenska teamet är helt fantastiskt för alla är så trevliga och fokuserade på vårat mål!

Cilla Nilsson tog studenten från realgymnasiet i Gävle sommaren 2023 och uppskattar variationen i rollen som hästskötare:

- Det bästa med att arbeta med hästar är att få vara med om så mycket eftersom ingen dag är sig lik. Alla hästar är ju så olika så man får verkligen lära känna dom personligen i det dagliga arbetet. Och självklart är det extra kul när det går bra! Alla i teamet har bidragit till detta EM - guldet på olika vis och vi är alla väldigt glada för Rolf och Zucceros framgång samt det svenska laget.

Vi på Realgymnasiet vill rikta ett stort grattis till Amanda, Cilla och deras kollegor till guldet!