Välkommen till Realgymnasiet i Nyköping!

Vad kan du läsa i Nyköping?

Nio år efter studenten förverkligar Emma sin dröm!

6 september 2021

För snart nio år sen klev Emma ut från Realgymnasiet som nybakad student. Redan då förstod vi att Emmas liv skulle kretsa runt hästar för det fanns ett gediget intresse som bara växte under gymnasieåren. Nu har vi haft glädjen att få en intervju med henne, Så läs och peppas av  att inte ge upp sin dröm!

Emma hur länge sen är det du slutade på Realgymnasiet i Nyköping?

Jag tog studenten 2010 som första avgångsklass i Nyköping.

Vad arbetar du med idag?

Jag har ett inackorderingsstall samt tar emot både häst och ryttare för utbildning, inom något år hoppas jag även kunna sälja lite hästar. Jag driver än så länge detta vid sidan av då det är svårt att ens komma i närheten av en lön så här tidigt i uppstarten.

Vad innebär det att driva företag?

Framförallt långa dagar, jag börjar kl 6 med fodring och utsläpp samt mockning, sedan kommer jag tillbaka vid 16.30 och jobbar till minst 18.

Den biten som inte innebär kontakt med hästar utan är marknadsföring, bokföring, fakturering o.s.v tycker jag också är väldigt kul då jag gillar siffror och kontroll. Tycker man det är svårt så finns det mycket hjälp att få så var inte rädd att starta upp din dröm om du har en bra affärsplan.

Vad gjorde du innan du startade ditt företag?

Jag började 2011 att arbeta som arbetsledare en daglig verksamhet där vi erbjuder arbete i stall. Jag arbetar där på heltid fortfarande och finner det väldigt givande att få arbeta i kombinationen mellan hästarna och människor.

Har du haft nytta av din utbildning i ditt yrkesverksamma liv?

Jag hade inte fått tjänsten jag har idag utan hästskötarexamen samt de fina referenser och omdömen som jag fick med mig ifrån gymnasiet.

Har du något tips till dem som vill plugga häst och jobba i branschen?

Ta vara på lektionerna i skolan och ställ alla frågor du kan, inga är för dumma! Något jag försummade var företagskurserna som inte minns något av men nu har jag återtagit kunskapen via andra kanaler men det hade varit ännu enklare om jag hade tagit med mig mer ifrån skolan.

Har du ambitionen att fortsätta utveckla ditt företag i framtiden och vad ser du då som drömscenariot?

Jag drömmer om att kunna leva på hästarna och bara vara helt egen med några försäljningshästar och sedan inackorderingar i resten av stallet. En lösdrift för unghästar hade också varit roligt. Jag har även en ide om en produkt inom säkerhet i stallarna men den tänker jag inte avslöja ännu.

Jag hoppas även i framtiden kunna ta emot praktikelever från olika naturbruksgymnasium och skulle såklart välja elever från Realgymnasiet i första hand!

Något mer du vill tillägga innan vi avslutar?

Jag hade turen att få ha Karin Bjärle som lärare under gymnasiet och drivet hon har förmedlade hon till oss, det bär jag med mig hela tiden. Det hon har lyckats med sedan dess är helt fantastiskt, herregud vilken girl power alltså!

Jag har fortfarande lediga platser kvar i stallet för inackordering och visar er gärna stallet och hur rutinerna fungerar.

21/4 PÅSKDAGEN bjuder Säby Equestrian in till Pay and Jump. Se mer via min Facebooksida eller Instagram.

Stort Lycka till Emma!