Alumnporträtt: Erik började på SLU efter gymnasiet

16 november 2023

Erik läste Sällskapsdjur & Djursjukvård hos oss på Realgymnasiet i Malmö. För Erik tog inte intresset för att lära sig mer om djurvård slut på gymnasiet. Istället valde han att plugga vidare. Vi har pratat med Erik för att höra hur det har gått efter gymnasiet och vad han tog med sig från tiden på Real!

Alumnporträtt: Erik började på SLU efter gymnasiet

Hej Erik! Du har valt att studera vidare, vad pluggar du?

Jag studerar till Djursjukskötare på SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet.

Vad väckte ditt intresse för att arbeta med djur?

Jag har alltid haft ett stort intresse för djur ända sedan jag var liten. Jag minns när alla andra barn på dagis ville bli polis eller brandman. Men när jag fick frågan så var det veterinär som var drömmen. Ända sedan dess så har jag hållit kvar vid mitt djurintresse.

Har dina studier på Realgymnasiet hjälp dig i dina studier på SLU?

Vi på realgymnasiet fick lära oss mycket om djur och deras olika behov samt även en del om djursjukvård.  Det är något som jag märkt är en av fördel i mina studier, jämfört med andra studenter som inte haft en djurinriktad gymnasieutbildning.

Har du något minne från apl:en du hade när du var elev som stannat kvar hos dig?

Ett minne som sitter kvar från min APL (praktik) var när en hund som rivit upp bröstet på ett armeringsjärn kom in akut till djursjukhuset. Vi tog in hunden snabbt på operation och jag fick vara med och titta på när veterinären sydde ihop bröstmuskeln. Efter några återbesök och rehabilitering mådde hunden bra igen.

Vad skulle du vilja säga till dem som funderar på att läsa djurvård?

Djurvård är en rolig utbildning, som ger eleverna mycket glädje under skolgången. Älskar du djur så kommer du att trivas bra!

Högskolebehörighet för vidare studier

Som elev på Naturbruksprogrammet finns goda möjligheter att studera vidare. Inbakat i grundutbudet finns idag högskolebehörighet på samtliga yrkesutbildningar. Dessutom erbjuder vi flera utökade kurser för dig som vill läsa mot drömyrket:

- Ma2a

- Samhällskunskap 1a2

- Historia 1b1

Dessutom kan du som studerar på sällskapsdjur och djursjukvård läsa naturvetenskapligt spår och läser då även:

- Ma3c, Ma4

- Fysik 1b1, Fysik 1b2, Fysik 2