Välkommen till Realgymnasiet i Lund!

Vad kan du läsa i Lund?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Lär känna vår handledare på Quality Hotel View

9 december 2019
Lär känna vår handledare på Quality Hotel View

Vi är väldigt glada och stolta över vårt samarbete kring hotell- och turismutbildning, Nordic Choice Hotels. Utbildningen är förlagd på Realgymnasiet i Lund och Quality Hotel View i Hyllie. Vi ställde några frågor till Madeleine som är handledare på hotellet för att ni skulle få möjlighet att lära känna henne.

Jag heter Madeleine och bor i Malmö med min sambo Nicklas, min 1 åriga busunge till son, William och mina 2 bonusbarn Sixten och Maya. Förutom att umgås med familjen så älskar jag att åka skidor. Har spenderat flertalet vintersäsonger i alperna och jag får nu möjligheten att göra min drömresa i januari, skidåkning i Japan. Med fem syskon i bagaget så har det alltid varit full rulle omkring mig vilket gör att jag älskar att omges av människor.

Vad arbetade du med innan du gav dig in i hotellbranschen?

Innan jag började läsa på universitet så åkte jag utomlands för att lära mig olika språk och kulturer samt för att klippa navelsträngen från den trygga familjevardagen. Jag bodde och arbetade i London men det var ändå Frankrike och alperna jag fann mitt andra hem. När jag var 24 år så kände jag att det var dags att börja knyta ihop säcken och jag började läsa Service Management i Helsingborg. Sedan började ett långt och intensivt kärleksförhållande till hotellbranschen.

Vad är roligast med att arbeta med hotellutbildningen och vad driver dig i din roll?

Varför jag nappade på att jobba som handledare för hotellutbildningen var först och främst att få möjlighet att inspirera och utmana unga och hungriga talanger. Vi är dessutom i ett enormt stort behov av duktiga och serviceinriktade medarbetare så att få vara med att bidra till att detta behov blir något mindre är en drivkraft för mig.

Vilka fördelar ser du med denna utbildning och samarbetet?

Detta är ett unikt samarbete där eleven och hotellet följs åt under 3 års tid, eleven blir som “en i gänget”. Att som företag få vara med redan från början och påverka utbildningen efter vårt och branschens behov är en av nycklarna till en lyckad yrkesutbildning.  Eleverna får full access till hur vi arbetar med allt ifrån drift, kulturarbete och gästservice. Efter godkänd examen garanterar vi även 6 månaders arbete på något av våra 197 hotell i Norden. Så vill någon elev testa att bo och arbeta i Oslo ett halvår så kommer vi försöker vi lösa det.

Tack Madeleine, vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete!