Välkommen till Realgymnasiet i Luleå!

Vad kan du läsa i Luleå?

Presentation - Lisa Tedelind skolkurator

6 april 2022

Hösten 2022 startade Lärande i Sverige AB upp Realgymnasiet i Luleå. Här presenteras lärare och personal i det team som tillsammans driver Realgymnasiet i Luleå, med en verksamhet som genomsyras av våra kärnvärden: Trygghet, Team, Utveckling och Framgång. Här presenterar vi Lisa som jobbar som skolkurator.

Presentation - Lisa Tedelind skolkurator

Lisa Tedelind heter jag och kommer att arbeta som skolkurator på Realgymnasiet från och med hösten 2022. Jag är utbildad beteendevetare, Socionom och steg 1 KBT-terapeut, utöver det har jag även utbildat mig i hur hästen kan användas som terapeutisk resurs.  Fram till idag har jag haft möjligheten att arbeta med många olika saker, allt ifrån butiksarbete och hotellstäd till organisationskonsult och ledarskapscoaching. Det jag ändå tycker är det bästa jobbet jag haft hittills är som skolkurator på NTI-gymnasiet i Luleå och att nu få träffa och jobba med elever på Realgymnasiet känns superkul! På min fritid kan man möta mig i full galopp på min Morganhäst i Bensbyskogarna, eller kanske ute vid Hertsöträsk med mina hundar. Allra helst sitter jag nog ändå med en kopp kaffe i solen på verandan i min stuga mitt ute i skogen, där jag på somrarna kan höra hästarna frusta på betet och tuppen gala på morgonkvisten.

När jag såg att Realgymnasiet skulle starta upp i Luleå kände jag genast att jag ville ha jobbet som skolkurator. Detta för att jag älskar djur och natur och ser hur kombinationen ger livskvalitet och en ovärderlig hjälp i det kurativa arbetet. Att kunna ha samtal med elever i andra miljöer där de är trygga förutom på skolan är en ynnest, får jag med en hund, katt, kanin eller häst som arbetskompis blir mitt arbete roligare och kan ge bättre resultat. Det är en möjlighet som inte finns på så många skolor, men med Realgymnasiets utbildningar så är det genomförbart!

I början på augusti kommer jag vara så pepp på att få träffa ”mina elever”. Jag ser fram emot all klokskap som jag kommer få ta del av när jag möter ungdomar på deras resa mot vuxenlivet. Jag älskar hänget som blir i korridorerna, när man får snicksnacka med alla fina och vara med när nått svårt blir hanterbart och livet lättare. Hösten 2022, jag är redo och superpepp!