Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Det är ute på APL som våra elever lär sig mest och får jobb

11 februari 2021

Upp mot 90 % av våra IT-elever jobbar eller studerar vidare efter gymnasiet. Det är riktigt bra!

Det är ute på APL som våra elever lär sig mest och får jobb

IT är utbildningen för dig som vill lära dig mer om hur datorer verkligen fungerar och är nyfiken på en framtid inom en spännande bransch. Hos oss får du de certifikat, kunskaper och färdigheter som efterfrågas på marknaden. Du lär dig bland annat att bygga säkra nätverk, installera olika operativsystem, bygga upp och driva egna servrar. Stora delar av utbildningen sker på en praktikplats där du får testa dina kunskaper i verkligheten.

Jag tycker att min APL-plats på Sectra är bra. Jag får se hur en IT-miljö ser ut på företag och lära mig mycket om sånt som vi har tränat på under min utbildning, till exempel Windows&Linlux-servrar. Jag sitter i internsupport och hjälper dem som jobbar på företaget med deras konton och datorer och annat de behöver supporten till."

Max Elev, årskurs 3

Det är på våra APL-platser våra elever lär sig mest och får jobb efter gymnasiet.

Anders Lundstedt Lärare

Förutom att lära sig ute i verkligenheten bygger eleven upp ett värdefullt kontaktnätverk för framtiden. Och relevanta certifikat som ger ökade möjligheter till jobb förstås:

• Operating System Fundamentals
  • Windows Server Administration Fundamentals