Välkommen till Realgymnasiet i Karlstad!

Vad kan du läsa i Karlstad?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Skuggaveckor 4 och 5 - Var elev för en dag

10 januari 2024

Under vecka 4 och 5 är du välkommen att skugga en elev för en dag. Du är med under en vanlig skoldag och du testar hur det är att vara elev på Realgymnasiet. Du träffar lärare, elever som går på skolan och kanske även några av dina blivande klasskamrater.

Skuggaveckor 4 och 5 - Var elev för en dag

Och det bästa av allt, du får vara med på den inriktning som du är mest intresserad av!

Du väljer mellan:

Naturbruksprogrammet
Sällskapsdjur och djursjukvård
Häst (ridning eller trav)
Hund
Naturturism

Bygg- och anläggningsprogrammet
Anläggningsfordon – ME-skolan (datum klart 22/1)

Så kan en vanlig dag se ut:

08.00
Vi startar vi med en gemensam frukost i elevhänget (för den som vill ). Perfekt för dig som kanske åker en bit.

08.30
Börjar lektionerna, förutom alla ”vanliga” ämnen så har vi profildagar en dag (eller mer) i veckan då du läser den inriktning som du är mest intresserad av. Här jobbar vi väldigt mycket praktiskt. Vi rider, tränar hund, sköter våra sällskapsdjur, klättrar, åker skidor, paddlar samt kör grävskopor och hjullastare.
Ibland är du även ute på APL (arbetsplatsförlagt lärande) ute hos våra superproffsiga APL-värdar. Under APL:en så får du möjlighet att prova hur det är att jobba med ditt intresse.

11.30
Är det dags för lunch och den äter vi på Hotell Plaza. Dom dagar vi är på skolan. Är vi på uteaktiviteter så har vi ofta med oss mat.

Efter lunch är det lektioner igen och vi slutar mellan 15.00-16.00 och vi har nästan inga håltimmar alls.

Anmälan

Vi ser fram mot att träffa dig en dag under skugga veckorna skicka ett mail till mig  anita.axelsson@realgymnasiet.se och skriv vilken inriktning som du är intresserad av. Jag hör sedan av mig så fort jag kan med vilken dag som är din ”skugga-dag".

Har du frågor och funderingar. Fråga!
Vi svarar gärna. Maila  anita.axelsson@realgymnasiet.se eller ring 073-094 56 01