Välkommen till Realgymnasiet i Karlstad!

Vad kan du läsa i Karlstad?

Älskar du hästar? Spana in vår utbildning Ridning

17 november 2023

Brinner du för ridning och allt som har med hästar att göra? Då är vår utbildning Ridning som handen i handsken! Här får du lära dig allt du behöver för att jobba inom hästnäringen - en bransch som generar mängder av arbetstillfällen. Samtidigt får du med dig högskolebehörigheter för vidare studier.

Älskar du hästar? Spana in vår utbildning Ridning

Min kollega Karin Hanhe och jag undervisar om hästars mentala och kroppsliga egenskaper och aspekter. Genom rid- och körövningar får eleverna möjlighet att utveckla förmåga att rida och köra hästar i olika åldrar och utbildningsstadier samt lär sig att tyda hästars reaktioner. Vi erbjuder eleverna ridning varje vecka. Vi är också på studiebesök och har temaveckor. Vi vill utbilda våra elever brett inom ridsporten/ hästnäringen för att bli framtidens hästskötare.

Ingrid Olsson Yrkeslärare inom häst

Vår ambition är att de elever som vill, direkt efter studenten ska kunna jobba i hästbranschen eller vidareutbilda sig. Därför erbjuder vi en rad viktiga diplomeringar såsom hästskötarexamen, ungdomsledarkursen, tappskokompetens, förarbevis terränghjuling och grönt kort. Eleverna får också träna för duktiga och proffsiga ridlärare och tränare, besöka de största hästevenemangen och göra APL (praktik) på hästanläggningar som ger goda kontakter och möjligheter till jobb. Allt detta för att utbildningen ska bli på riktigt, mitt i verkligheten.

Jag uppskattar våra profildagar då vi både rider och har teori som verkligen går på djupet om allt möjligt som är viktigt när det gäller hästar. APL:en gör att man får se yrket på riktigt och tillbringa mycket tid med hästarna. Sen gillar jag att vi gör mycket studiebesök och har gästtränare, det blir något extra.

Före detta ridelev

Missa inte prova på

Torsdag den 23/11 klockan 15-17 har vi prov-på Ridning på Sörmons Ridklubb. Den ena av ridskolorna som eleverna rider på.
Vill du vara med?
Klicka på länken och fyll i intresseanmälan så återkommer vi till dig!

Här är länken!