Välkommen till Realgymnasiet i Karlstad!

Vad kan du läsa i Karlstad?

Bli maskinförare – Styr din framtid!

27 november 2023
Bli maskinförare – Styr din framtid!

Snart är det dags att göra gymnasievalet och självklart tycker vi att utbildningen Anläggningsfordon - ME-skolan kan vara utbildningen för dig som vill bli maskinförare.

Vi utbildar våra elever alltid efter verklighetens krav och vill ge varje enskild elev bästa möjliga personliga utveckling. under år 2 börjar träningen med grävmaskin och hjullastare och du får jobba med uppgifter nära verkligheten. Praktik, det vi kallar arbetsplatsförlagt lärande (APL), är en självklar del av gymnasietiden hos oss på Realgymnasiet.

När utbildningen är klar får du din grundläggande högskolebehörighet.och yrkesexamen

Framtidens teknik

Maskinförare är en utbildning för dig som är intresserad av det allra senaste inom teknik. Som maskinförare arbetar du med kraftfulla maskiner i en högteknologisk miljö.

Maskiner på schemat

På våra övningsområden lär du dig att hantera situationer du kan komma att stå inför som maskinförare. Det kan vara att anlägga husgrunder och vägar, lasta grus och flytta byggmaterial. En stor del av utbildningen sker i hytten. Våra avtal med CAT gör att vi alltid har tillgång till de senaste maskinerna.

Att jobba som maskinförare

Jobba på byggen, vägbyggnationer, fibergrävning eller med tomtplanering, listan kan göras lång. Som maskinförare har du ett omväxlande arbete i en modern och rolig framtidsbransch.

Du behövs på arbetsmarknaden!

Sverige behöver tusentals nya maskinförare varje år under flera år framöver. Arbetsgivarna är alltifrån stora bygg- och maskinföretag inom mark och anläggning till små familjeföretag. Varje år utbildas cirka 500 nya maskinförare, varav cirka 250 via ME-skolan, så de som utbildas är mycket eftertraktade.

MISSA INGENTING!

Vill du få en inbjudan till våra aktiviteter för utbildningen Anläggningsfordon - ME-skolan? Vi kommer ha öppet hus och prova på-dagar.

Klicka på länken och fyll i formulären så återkommer vi till dig!

Här är länken