Välkommen till Realgymnasiet i Karlstad!

Vad kan du läsa i Karlstad?

Gymnasietiden var det bästa i mitt liv

31 januari 2022

Elin Gilborne har läst Naturbruksprogrammet med inriktning Djurvård (idag Sällskapsdjur & Djursjukvård) på Realgymnasiet i Göteborg. Hon har alltid brunnit för att hjälpa djur och idag jobbar hon som Djurvårdare på Blå Stjärnans Djursjukhus. Här berättar hon lite mer om sin gymnasietid och om hennes arbete idag.

Gymnasietiden var det bästa i mitt liv

Berätta gärna lite om din tid på Realgymnasiet.
Gymnasietiden var den bästa tiden i mitt liv. Jag gick i en skola som var lagom stor, låg centralt och hade redskapen för att göra mig till det jag ville jobba som resten av mitt liv. I min klass fanns det elever som läste Djurvård och Natur & äventyr, vilket gav oss en perfekt blandning på klass. Vi hade mycket praktik som jag har otrolig nytta av när jag skulle söka jobb.

Vad ville du göra efter din examen på Realgymnasiet?
Jag hade och har många drömmar och mål med vad jag vill jobba med. En dröm exempelvis var att jobba med de vilda djuren, göra Djurparkerna i Sverige bättre. En annan dröm var att jobba inom Djursjukvården på en klinik för att hjälpa de sjuka djuren. Allt handlar om att få djuren att må bra på ett eller annat sätt. Sen vart det blir får vi se.

Vad gör du idag?
Idag jobbar jag som Djurvårdare på Blå Stjärnans Djursjukhus och längtar till jobbet varje dag. Att få in sjuka djur, vårda dem och vara med i deras resa under sin medicinering, för att sedan lämna ut dem friska är en underbar känsla.

Hur hjälpte din utbildning på Realgymnasiet i ditt nuvarande arbete?
Realgymnasiet gav mig mycket och bra erfarenheter med deras prioriteringar på praktik. Jag fick en trygg skolgång med bra lärare och en bra klass. När skolan är mindre kommer man närmare sina lärare, dem i sin tur lär känna du lär dig och låter oss tycka till hur vi ska lägga upp vår skolgång.

Vad är du mest stolt över?
Jag är mest stolt över hur jag aldrig har gett upp när det är som tuffast. Att komma till en ny arbetsplats är alltid svårt, lära sig lägga kanyler, att hantera ett hjärtstopp sånt man inte kunnat lära sig på gymnasiet är svårt. Jag har lärt mig så fruktansvärt mycket och vill aldrig sluta utvecklas.

Hur ser en typisk arbetsdag ut nu?
En typisk arbetsdag är så svårt att beskriva. Den är aldrig sig lik. Dessutom beror det på vilken avdelning jag är. Jag arbetar tex på Akuten, Polikliniken, Ultraljud, Hjärt-Ultraljud, Vårdavdelningen, Operation.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?
Välj Realgymnasiet, för där finns fantastiska lärare, faktiska klasskompisar med samma intressen, en skola som kan ge så mycket erfarenheter. Första skolan jag längtade att gå till och saknar.