Välkommen till Realgymnasiet i Helsingborg!

Vad kan du läsa i Helsingborg?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

"Jag har fått möjlighet att ta flera intyg och certifikat som kommer hjälpa mig till framtida jobb"

10 januari 2020

Hej! Jag heter Linnéa och går Natur och Äventyr i tvåan. Jag valde att läsa på Realgymnasiet eftersom att jag vill lära mig på ett mer praktiskt sätt och faktiskt få komma ut i världen och testa på saker och ting. Jag valde det även för att hela skolmiljön är så olik grundskolan på så sätt att man känner sig verkligen hemma här. Det bästa med min utbildning är att jag får möjligheten att testa på saker som jag aldrig hade gjort annars, till exempel som att dyka, det hade jag aldrig fått för mig att testa på när jag gick i grundskolan men nu så är det en av mina favoritaktiviteter! Jag har även lärt mig väldigt mycket som jag kommer att ta med mig i framtiden och fått möjlighet att ta flera intyg och certifikat som kommer hjälpa mig till framtida jobb. Det roligaste jag har gjort under min utbildning är definitivt att ta dykcertifikat, där fick vi möjligheten att åka ner till Malmö i en vecka och dök tillsammans H2O diving i Lund. Det var verkligen en tuff vecka men man fick så många nya vänner, mycket kunskap och en upplevelse man sent glömmer!

På Natur &  Äventyr läser vi aktivitetsledarskap, naturguidning, kommunikation och servicekunskap. Vi arbetar både praktiskt och teoretiskt då det teoretiska mestadels går ut på att planera våra utflykter och projekt utomhus. Men såklart så förekommer det också att vi har inlämningar och prov. Vi har även APL en gång i veckan, samt block-APL, då får vi vara ute på en arbetsplats som har med vår inriktning att göra och lära oss om hur branschen fungerar.

Mina drömmar för framtiden är att bli flygvärdinna! Jag har haft drömmen sen jag varit liten och håller mig fortfarande kvar på samma spår. Mitt gymnasieval hade ingenting med mitt framtida jobb att göra mer än att jag får erfarenhet att jobba med folk. Jag fokuserade bara på att jag ska ha tre roliga gymnasieår, sen är det ju ett stort plus att jag kan jobba som flygvärdinna direkt när jag går ut och även plugga vidare tack vare att jag går högskoleförberedande.

Funderar du på att börja hos oss på Realgymnasiet så tycker jag verkligen att ni ska besöka oss och se hur familjärt vi har det, det är inte som någon annan skola jag varit på. Du kommer direkt märka hur vi lär oss och hur vi kombinerar det praktiska med det teoretiska!