Välkommen till Realgymnasiet i Helsingborg!

Vad kan du läsa i Helsingborg?

Tropikariet och Realgymnasiet startar samarbete i Helsingborg

10 januari 2020

Realgymnasiet i Helsingborg presenterar stolt sin nya samarbetspartner Tropikariet. Här kommer våra elever komma nära branschen och ta del av mycket erfarenhet och kunskap som personalen innehar.

Tropikariet och Realgymnasiet startar samarbete i Helsingborg

Charlotta Strid från Tropikariet:

Varför har ni valt att samarbeta med Realgymnasiet?
Vi har valt att samarbeta med Realgymnasiet för att vi anser det är viktigt att eleverna kommer nära djurvårdsyrket och vi vill vara med och påverka innehållet på djurvårdsutbildningen.

Har du en kort framtidsspaning för branschen och eleverna som utbildar sig till djurvårdare nu?
Vi tror att djurvårdsbranschen alltid kommer att finnas.  Det vi ser är att det kräver djurvårdare med bredare och högre kompetens. Tittar man till vår verksamhet så krävs det utöver kunskaperna kring djuren och deras behov även kompetens inom service och kundbemötande, teknisk utrustning, kemi/labb med exempelvis vattenprover och vattenvärden samt kunna utföra enkla reparationer.

Mathias Snecker, djurvårdslärare på Realgymnasiet:

Vad är det som gör Tropikariet till en bra partner och utbildningsarena för eleverna?
För oss är det självklart att Tropikariet med ägaren Magnus Lindqvist i spetsen ska vara en av våra samarbetspartners. När man pratar med anställda och är i parken som får man en fin känsla om att djuren och miljöerna som djuren bor i är av väldigt hög kvalité. De har respekt för djuren och sätter djuren i centrum.

Hur stärker Tropikariet elevernas utbildning?
Flera av elevernas kursmoment passar in på Tropikariet och samtidigt får de utföra sina praktiska färdigheter. Gör det roligt. Lär på riktigt.

Vad säger eleverna om att få ha delar av sin undervisning på Tropikariet?
Första spontana svaret man får av eleverna är att det är kul och att men verkligen får vara med och lära sig på riktigt. Tropikariet har öppet som vanligt när eleverna har undervisning, vilket ger en extra härlig känsla att det är på riktigt säger eleverna. Att få handskas med andra djur än de som finns i djurrummen på skolan ger oss mer erfarenhet av olika djur.