Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

APL på C.A.R.E Baboon Sanctuary & Rehabilitation Centre

20 april 2023

Vår APL-period har gett oss minnen för livet. Vi har lärt oss om kulturen och hur det är att jobba i ett helt annat land säger Hanna, Ida och Bianca som har varit på C.A.R.E Baboon Sanctuary & Rehabilitation Centre i Sydafrika.

APL på C.A.R.E Baboon Sanctuary & Rehabilitation Centre

I tre veckor har tjejerna varit på internationell mark och haft APL. Här delar de med sig av sin resa.

Hur förberedde ni er inför resan?

Inför vår resa till Sydafrika så fick vi hjälp med förberedelser från Travel & Learn. Vi fick veta i förväg hur allt skulle gå till på plats bland annat och om hur vi skulle bo. Alla funderingar vi hade inför vår APL fick vi besvarade av Travel & Learn så att inget var oklart. Det kändes tryggt. I skolan fick vi också information om resan och tid för att göra förarbetet inför praktiken.

Vad har ni fått gjort på er APL?

Vi har gjort många olika arbetsuppgifter. Det har varit allt ifrån att städa, fixa i ordning mat till babianerna, packa hö, plocka ogräs, miljöberika och göra nappflaskor till babianungarna.  Vi har studerat babianernas beteenden samt kollat så att alla hägn var säkra. Vi fick även ta hand om reptilerna, hönsen, kaninerna och marsvinen som också fanns där.

Berätta hur en dag kunde se.

En dag började med att vi klev upp klockan 6 och åt frukost. Efter det så skulle vi förbereda fodersäckar till babianerna som var i hägnet i fas 2. Då skulle man skära upp frukt och hälla i pellets i säckar. Beroende på i vilket stadie babianerna var i  för att bli utsläppta så gjorde vi lite olika. Vissa hägn hade skuren frukt och andra hel. Nästa arbetsuppgift kunde vara att fixa i ordning frukost till några av babianerna som behövde medicin och extra mycket mat.

Mellan klockan 9 och 12 så gjorde vi en så kallad ”troop clean”. Då gör man noggrant rent i ett hägn och skrubbar bort smuts och sopar. Sen fyller man på med nytt hö och lägger in gräs och grenar. Efter detta så åt vi lunch. Efter lunchen så fick vi duka undan och diska allt som använts till lunchen samt sopa och moppa golvet.

På eftermiddagen så kunde vi bland annat få göra miljöberikning. Då kunde vi använda oss av bollar med hål i som vi stoppade hö i och fyllde med frukt, frön, pellets eller grönsaker. Sedan så fick vi fixa nappflaskor till de babianer som antingen var i barnkammaren eller som behövde extra näring i hägnen. Då fick vi följa en checklista där vi såg hur mycket de olika babianerna skulle ha.

Vid klockan fem skulle vi även se till att ta in hönsen och kolla till så att dem hade mat och vatten, detsamma gällde för kaninerna. Sedan så gjordes det alltid en check så att allt var i sin ordning och att allt var rent inför morgondagen.

Vad har ni lärt er under resan?

Under vår resa så har vi lärt oss om kulturen och hur det är att jobba i ett helt annat land. Vi har utvecklat våra språkkunskaper och har kunnat ta mycket eget initiativ gällande arbetsuppgifter. Denna resa har även lärt oss mer om babianerna och hur dem lever samt hur dem på C.A.R.E arbetar för att kunna ge dem ett bra liv tills de ska släppas ut i det fria.

Är det något speciellt ni tar med er?

Vi kommer ta med oss allt vi lärt oss och alla de nya erfarenheter vi har fått utav den här resan. Alla upplevelser vi varit med om och allt vi fått se. Hur det har varit att jobba i ett annat land och med andra djur på ett sätt som vi ej gör här i Sverige. Vi har också fått mycket nya kontakter.