Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Plugga djurpark och rädda världen

31 augusti 2023

Djurpark är profilen genom vilken du inte bara blir utbildad djurvårdare utan också kompetent inom kommunikation och bevarandebiologi – en kombination som är central för djurparkernas uppdrag och planetens framtid. I nära samarbete med Borås Djurpark får du lära på riktigt, i verkligheten.

Plugga djurpark och rädda världen

Efter utbildningen har du goda chanser till arbete i en bransch som annars präglas av stor konkurrens. Dessutom erbjuds även Grundkurs i läkemedelshantering vilket gör att du blir Djurvårdare Nivå 2! Och Vill du studera vidare har du en praktisk och teoretisk grund som lämpar sig väl för vidare studier till bl a djursjukskötare, veterinär, djurskyddsinspektör, biolog/etolog/zoolog mm. Också värt att nämna är möjligheten att få åka på Utlands-APL till Irland eller Sydafrika. Intervju om Sydafrikaäventyr finns att läsa om här: Sydafrika

Djurparker har ett stort uppdrag idag och i framtiden genom att förvalta många av världens arter och kunna reparera ekosystem som gått förlorade då en väsentlig art har dött ut. Genom att läsa profilen Djurpark på REAL-gymnasiet får du vara en del i detta och lära dig mer om hur vi jobbar och om de djuren som finns hos oss. Alla arter är viktiga för vår planet och våra REAL-elever har möjligheten att få delta i vårt arbete.

Sigrid Rönnborn Yrkeslärare inom Djurpark
Sigrid Rönnborn

Det är en väldigt spännande utbildning och möjlighet att få kunna komma så nära djuren. Både jobba med och studera djurens beteenden. Det bästa är APL, då får man lära sig att jobba på riktigt, hantera och vårda djuren. I och med att det är så mycket praktiskt så känns det som att det teoretiska bara följer med. En rolig utbildning som ger många möjligheter i framtiden.

Engla och Lowa Elevambassadörer för Djurpark