Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Utlands-APL i Sydafrika

14 april 2023

APL är ett sätt för eleverna att få erfarenheter och kontakter i yrkeslivet. Att dessutom ha möjlighet till utlands-APL är något som för elever på Realgymnasiet inte bara stannar vid en dröm. Nyss kom ett gäng elever hem från 3 veckors äventyr i Sydafrika och vi fick till en intervju med en av dem.

Utlands-APL i Sydafrika

Berätta om resan!

Vi från Borås åkte tillsammans med elever från andra Realgymnasier och var på tre olika ställen; Baboon care center, African Dream Horse och Hoedspruit Reptile center. Jag var på Reptile center, en några timmar nordöst om Johannesburg, där de hade ödlor, ormar, krokodiler, sköldpaddor, insekter och spindlar. Det var som en mindre djurpark, för att visa och utbilda turister om de olika djuren.

Utöver att ta hand om djuren och deras utrymmen fick vi vara med och se hur veterinärer jobbar och lyssna på presentationer och visningar av olika arter. Sen var vi också på ett fritids och lärde barn om reptiler, det var lite speciellt faktiskt.

Vad gjorde ni på fritiden?

Det var ganska valfritt. Vissa åkte på safarier, andra tog det lugnt eller utforskade närområdet där vi fick vara. Alla nio elever bodde tillsammans i ett hus och turades om med olika hushållssysslor.

Hur ser du tillbaka på de tre veckorna nu i efterhand?

Att det var väldigt roligt och häftigt att på egen hand få kasta sig ut i något nytt. Hela grejen var så speciell och något jag verkligen rekommenderar andra att söka till. Det var en stor upplevelse och så kul att få åka med andra ungdomar som delar samma intresse. Varje dag gjorde man något man gillade och inte minst har vi såklart lärt oss jättemycket om djur.

Djurparkselev Årskurs 3