Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Från idé till färdig produkt med REALdogs UF

3 februari 2023

I kursen Entreprenörskap är det många som startar eget företag, så kallat UF, där man som elev får testa att utveckla en affärsidé, driva projekt och samarbeta inom ramarna för ett företag. Det viktiga är inte främst att gå med vinst, utan att ta en företagsdé till verklighet och träna sina entreprenöriella förmågor. Skolans kommunikatör intervjuade ett av företagen, REALdogs UF, för att höra mer kring deras resa från idé till färdig produkt och vad de nu har framför sig under vårterminen.

Från idé till färdig produkt med REALdogs UF

Hur har ni gått till väga?

Vi visste att vi ville göra något djurrelaterat, då tre av oss fyra går en utbildning som har med djur att göra. Efter lite olika förslag kläckte en av oss idén om egentillverkat hundgodis. Nästa steg blev vilka roller vi skulle ha i företaget, för det var en del av processen att komma fram till. Under en lektion fick vi lära oss om vad det finns för olika roller i ett företag och då även reflektera över vad vi som personer passar bäst som. En uppgift om det gick ut på att gå igenom frågor som vår lärare Sara gett oss, och utifrån det kunde vi se vilken personlighetstyp i ett företagssammanhang vi stämde in på. Efter det bestämdes att Endorian skulle bli VD och produktansvarig, Emilia ekonomiansvarig, Benjamin HR-ansvar och produktansvarig och en fjärde som är marknadsansvarig för våra sociala medier. I början var det mycket som skulle göras bara för att komma igång, t.ex. skapa logga, starta instagramkonto, bestämma företagsnamn osv.

En av de första lektionerna när vår grupp satts samman och vi skissat på grunderna till affärsidén, skrev vi ett samarbetsavtal för spelreglerna över hur vi löser konflikter och situationer där vi är oense. T.ex. bestämde vi att det är majoritetsbeslut som gäller, och att VD:ns ord väger tyngre om det blir lika i omröstningen. Innan jullovet sammanställde vi även en marknadsplan om hur vi kommer marknadsföra produkten och hur rollfördelningen ser ut i företaget.

Berätta lite om produkten och hur ni jobbat er framåt med affärsidén!

Efter att ha landat i hundgodis, var det sen mycket research att göra om andra produkter för att jämföra med hur ”konkurrenter” gjort. Vi undersökte kostnaden för olika ingredienser som vi valde mellan och fundera även på hur vi skulle paketera och prissätta. Sen fick vi en UF-rådgivare som jobbar på djurbutik i Alingsås, hon har varit till bra hjälp för att ge oss tips om hur vi skulle tänka om själva produkten. Utifrån det kunde vi sen räkna på vad hundgodiset skulle kosta att producera och hur mycket vi behövde få in för att gå med vinst, Emilia har varit ansvarig för det. Det var en avvägning mellan vår vision om produkten och hur mycket det fick kosta för att vi skulle kunna producera den. Efter att vi i ett tidigt stadie hade presentation av vår idé inför lärarna på skolan under ”mini-draknästet” och fått lite tips, undersökte vi möjligheten att få använda spillprodukter från affärer, men det gick tyvärr inte.

En sak vi insåg att vi fick ta med i beräkningarna var Jordbruksverkets regler kring vad som gäller om ens produkt är animalisk eller vegetabilisk. Vi landade då i att köra på en vegetabilisk produkt, för det var inte så komplicerat regelverk kring det. Efter att ha laborerat lite med olika ingredienser och proportionerna så provbakade vi den häromveckan.

Genom vår lärare fick vi en UF-rådgivare som jobbar på djurbutik i Alingsås, hon har varit till bra hjälp för att ge oss tips om hur vi skulle tänka om själva produkten.

Endorian Hedelin VD och produktansvarig i REALdogs UF

Ni nämnde ”mini-draknästet”, hur var det sen på det ”riktiga” draknästet?

Då var det folk inbjudna från näringslivet och en tjej från Ung Företagsamhet Älvsborg. Under det mindre draknästet fick vi input på hur vi skulle utveckla vår produkt och marknadsföringen kring den, så vi hade skruvat på och förfinat en del grejer till när det verkligen gällde, vilket kändes skönt. Det var lite nervöst, men det gick bra och vi fick värdefull respons. Några tips som vi tog med oss var att vi skulle skriva på förpackningen eller i vår marknadsföring hur de olika ingredienserna är bra för hundarna, att vi borde se över om det finns någon hund-influencer vi skulle kunna försöka kontakta samt om vi kan sälja på hundkurser och tävlingar.

Var är ni i nuläget?

Vi har nyss testat produkten och bestämt oss om ett slutgiltigt recept, så nu är det dags för paketering och att försöka komma ut på säljtillfällen. Marknader, men inte minst en affär som vi fått tillgång till genom vår rådgivare, är ställen där vi tänkt sälja. Det ska bli intressant att få ta vår idé ut i verkligheten och känna på själva försäljningsdelen, då kommer vi också märka om våra beräkningar håller haha…