Realgymnasiets nya hotellutbildning vann pris som bästa banbrytare

8 november 2018
Realgymnasiets nya hotellutbildning vann pris som bästa banbrytare

Realgymnasiets och Nordic Choice Hotels nya hotellutbildning vann idag Wilhelmina Skogh-priset i kategorin bästa banbrytare. Utbildningen startade på Realgymnasiet i Stockholm under hösten och ger en anställningsgaranti på 6 månader. Den kommer även att erbjudas på Realgymnasiet i Göteborg och i Lund under 2019.

Priset delas ut till företag som genom innovation arbetar på ett banbrytande sätt och delas ut av branschtidningen Travel News.

Juryn motiverade sitt val med följande:

”Alla pratar om kompetensbristen i besöksnäringen, men här är någon som faktiskt gör något. Rejält.”

-Vi är väldigt glada över att Travel News uppmärksammat vår nya hotellutbildning som vi gör tillsammans med Nordic Choice Hotels. Vi fortsätter vår strategi att tillsammans med de främsta inom olika branscher utveckla och genomföra utbildningar som möter uttalade behov i svenska tillväxtbranscher. Bransch och skola måste samarbeta mer för att elever ska få relevant och aktuell kompetens och för att branschen ska få lättare att hitta rätt kompetens, säger Jan Vikström, ägare och grundare av Lärande i Sverige som driver Realgymnasiet.

Övriga nominerade till priset var Aeroflots nya direktlinje Göteborg – Moskva, Viking Line + Kocklandslaget, Bank Hotel i Stockholm och Valkyria på Liseberg.

Om utbildningen

Besöksnäringen är under snabb tillväxt vilket medför stora utmaningar avseende kompetensförsörjning. För att möta detta behov startade Lärande i Sverige via Realgymnasiet, en ny hotellutbildning i samverkan med Nordic Choice Hotels under hösten 2018 i Stockholm. Under hösten 2019 kommer den även att starta på Realgymnasiet i Lund och i Göteborg. Utbildningen är en lärlingsutbildning som även ger högskolebehörighet. Nordic Choice Hotels lämnar en anställningsgaranti på minst 6 månader för de elever som fullföljer utbildningen, något som torde vara unikt inom svensk gymnasieskola.