Elever från Realgymnasiet besteg Kebnekaise
20 oktober 2025Realgymnasiet Uppsalas Naturturismelever Ronja, Elias och Emilio genomförde nyligen en oförglömlig resa då de besteg Sveriges högsta berg, Kebnekaise. Projektet började som en idé hos eleverna själva och utvecklades till ett välplanerat äventyr med stöd från engagerade lärare.

Vid ett samtal inför sista året kom önskemålet om att vandra mer. En idé om att bestiga Kebnekaise väcktes bland eleverna som snabbt fångades upp av läraren Patrik Hallerskog.
Jag tog frågan vidare till vår rektor och efter vidare planering bestämde vi oss för att göra det som ett pilotprojekt och se hur det fungerade. Från elevidé till praktiskt utförande och det blev magiskt!
Efter beslutet följde månader av planering som bland annat involverade träning, logistik och utrustning. Eleverna fick ett träningsprogram och under sommaren skedde förberedelserna på olika sätt; De tränade i fjällmiljöer, sprang och gick med packning, och fick träna på att hålla energinivåerna i balans under långa vandringar.
Det ligger mycket planering bakom och vi har stött och blött idéer och tankar. När jag fått en idé inför resan har jag delat den med eleverna och förklarat mitt resonemang och de har fått komma med tankar och feedback på den. Det var förstås också viktigt att vi var flera vuxna på fjället under vandringen.
Den långa resan började med nattåg från Uppsala till Kiruna med byte i Boden. Från Kiruna reste gruppen med Nikkaluoktaexpressen till Nikkaluokta och därifrån väntade helikoptertransport till Kebnekaise fjällstation. Färden mot till toppen började tidigt nästa morgon och under den 6 timmar långa vandringen mot målet mötte eleverna skiftande väder och fantastiska vyer, i en helt ny miljö.
- Det var en sån skillnad på miljön från hemma. Alla fjällbjörkarna var så vackra och det fanns sjöar med helt klart vatten som vi kunde dricka från, säger Ronja.
Lagom tills de nådde toppen lättade molntäcken och sikten blev klar.
Från Kittelbäcken och upp mot toppen låg dimman stundtals tät. Men strax innan vi nådde toppstugan och platån kunde vi ana ett svagt gult sken bakom molntäcket. När vi satte på oss stegjärn och säkerhetssele började små blå hål öppna sig i molnen. När guiden sa att det var vår tur att bestiga toppen, sjönk molntäcket plötsligt 150–200 meter. Det var som om naturen bjöd på ett magiskt skådespel och ridån gick upp. I tjugo minuter såg vi bergstoppar så långt ögat nådde – sedan drog dimman åter in och ridån gick ner
Den magiska stunden på toppen är något som alla i gruppen har med sig som ett särskilt minne av upplevelsen:
Att vara på toppen var en av de coolaste sakerna jag varit med om. De 20 minuterna när molnen lättade var helt fantastiska
Från sin utbildning inom Natuturism har eleverna med sig kunskaper som varit avgörande för projektet och som de nu fick sätta i sitt sammanhang. Här har de fått träna på allt från packning och vandringsteknik till att planera och genomföra längre turer i fjällmiljö. De fick själva ansvara för hastighet och pauser under vandringen, med stöd av guide och lärare. Planeringen inför resan har gjorts gemensamt av lärare och elever och säkerhetstänket har varit stort. Med på resan var två lärare och under bestigningen även en guide.
- För mig som vanligtvis ser elever i "vanliga klassrum" så var det här en jättekul och värdefull upplevelse. Dels för att det blev en så stor kontrast mot den vanliga arbetsmiljön, men också för att det skapar helt andra förutsättningar för relationsbygge. Jag slogs många gånger av vilken fin sammanhållning eleverna har, och det var fint att få vara en del av det under resan till Kebnekaise, Malin Marklund, lärare i svenska och engelska.
Nu ska lärdomarna från projektet arbetas vidare i gruppens gymnasiearbete.
Det bästa med Naturturism på Realgymnasiet är friheten och möjligheten att göra saker utomhus. Man får kombinera lärande med äventyr, och det ger en fantastisk grund för framtiden