”Jag kommer att lägga fokus på att alla elever får de bästa förutsättningarna för att lyckas.”

23 april 2019
”Jag kommer att lägga fokus på  att alla elever får de bästa förutsättningarna för att lyckas.”

Så säger Marléne Wendt, rektor på det nya Realgymnasiet som startar i höst i Trollhättan. Det har varit ett otroligt intresse för skolan med dess utbildningar inom Djurvård, Häst, Hund och Natur & äventyr och man kommer att starta upp med två klasser vilket är helt fantastiskt menar Marléne. Här pratar vi lite mer med henne om hur hon ser på starten av den nya skolan.

-Till hösten kommer vi starta upp två klasser. Det är otroligt roligt att intresset är så stort. Det finns några få platser kvar och för de som är nyfikna kommer vi ha prova på-dag för alla de olika inriktningarna den 21 maj med fantastiskt innehåll. Jag hoppas att jag får möjlighet att vara med på samtliga, säger Marléne.

Vad ser du mest fram emot?

-Inför hösten ser jag fram emot att få starta upp dessa program tillsammans med engagerade elever och medarbetare. Att på nära håll kunna vara med i skapandet av en skola där undervisningen sker i helheter i olika ämnesövergripande projekt tillsammans med en nära samverkan med branschen ger ett lärande som är på riktigt.

-Att gå på Realgymnasiet innebär att man som elev får möjlighet till ett aktivt lärande. Vi vet att våra elever vill, kan och vågar och det är vår uppgift som skola att stötta våra elever i detta och ge dem de bästa förutsättningarna. Hos oss får man lära av professionella vuxna på skolan men också tillsammans med några av de bästa som verkar i branscher som man är intresserad av. På riktigt är viktigt!

Var kommer ditt fokus som rektor att ligga på ?

-Som rektor kommer jag att lägga fokus på att alla elever får de bästa förutsättningarna för att lyckas. För mig handlar det mycket om att med hjälp av skolans verktyg; ämnesövergripande arbetssätt, samarbete, digitala verktyg och ett gott förhållningssätt ge våra elever goda förutsättningar för framtiden.