Elever på Realgymnasiet i Stockholm startar miljövänligt UF-företag

6 mars 2019
Elever på Realgymnasiet i Stockholm startar miljövänligt UF-företag

Hela 5 899 gymnasieelever i Stockholms län driver UF-företag under detta läsår. Hale Nur Kizildagli som läser Djurvård på Realgymnasiet i Stockholm, har tillsammans med fyra andra elever startat det miljövänliga UF-företaget Náttúra.

Affärsidén är att trycka miljövänliga tröjor med den egna logotypen på. Företagets namn Náttura betyder natur på isländska.

-Det som jag tycker gör oss annorlunda är att vi trycker tröjorna i Sverige och ser till att materialen som vi använder är miljövänliga. På många sätt går vi emot fastfashion-industrin, vi stödjer svenska småföretag och vi tänker på miljöpåverkan. Vid leveransen får kunden en liten bok/broschyr där det finns information om olika djur och naturorganisationer som man kan bidra till samt fakta om hur det ser ut idag, säger Hale.

Hon är vd på företaget och ville tillsammans med sina klasskamrater göra något som kunde bidra till djur och naturorganisationerna. De brainstormade i några dagar och kom till slut fram till att det är tröjor, mest hoodies som de ville fokusera på.

Att starta UF-företag är en del av elevernas Entreprenörskap-kurs som de läser på utbildningen.

-Eftersom att vi läser ett yrkesprogram som ger oss ett certifikat till att starta eget företag inom djur/zoohandel så behöver vi också veta hur det går till att starta eget. Entreprenörskaps-kursen ger oss utrymme att vara kreativa och får oss att titta på branschen från olika perspektiv, säger Hale.

Nu när affärsplanen är klar och företaget har startat så är Hale i full gång med att planera nästa företagsmål.

-Nästa mål är att kunna gå i vinst. Även om det inte blir så mycket i början, så räknas det ändå som en succé, eller hur?

Hales bästa råd för att nå sina mål

Var engagerad och gör något som du brinner för.

Planera de olika stegen som krävs för att nå dina mål.

Ge inte upp!