Elever nyss hemkomna från APL i Sydafrika

14 december 2018
Elever nyss hemkomna från APL i Sydafrika

Realgymnasiet satsar stort på APL (arbetsplatsförlagt lärande), även utomlands. Nyligen åkte ett 20-tal elever från Realgymnasiet i Nyköping, Gävle, Borås och Lund från utbildningarna Djurvård, Häst samt Natur och Äventyr till Sydafrika. - En fantastisk chans till att lära på riktigt och skapa bra förutsättningar för anställningsbarhet både i Sverige och utomlands, säger Anna Andbjer Persson, verksamhetsansvarig för programutveckling på Realgymnasiet.

En av de elever som var med i Sydafrika var Emla Heinonen som går i årskurs 3 på Djurvårsutbildningen. Hon gjorde sin APL på Kinyonga Reptile Center i Hoedspruit i Sydafrika.

- Det var en helt otrolig upplevelse att se hur kulturen är där och hur människor ser på reptiler. Jag har även skapat vänner för livet ut, och att de bor på andra sidan jorden är bara hur coolt som helst, säger Emla.

-Jag fick hjälpa till med allt möjligt när det gällde reptiler. Exempelvis så fick jag hjälpa till vid medicinska undersökningar, jag hjälpte till vid obduktion av en Klippyton och jag var också med och rehabiliterade djur i det vilda igen, fortsätter hon.

I Sydafrika samarbetar Realgymnasiet med GoXplore, Awesome Travels, Welgevonden Game Reserve, African Dream Horse Safari och Kinyonga Reptile Centre. APL-perioden är tre veckor lång och den inriktning eleven studerar matchas med APL-platsen så att lärandet ska få en tydlig koppling till utbildningen. Emla och hennes klasskamrater från Borås förbereddes noggrant innan avresan.

- Jag var lite orolig över att vara ensam i tre veckor på andra sidan jordklotet. Men, vi hade många möten i skolan gällande resan för att förbereda oss mentalt och även för att hålla koll på allting. Jag pratade mycket med vänner och familj, för att förbereda både mig och dem.

Mer om APL på Realgymnasiet i Borås

Under nästa höst startar även Djurparksutbildningen på Realgymnasiet i Borås som görs i nära samarbete med Borås Djurpark. APL-platserna i Sydafrika kommer att vara tillgängliga för en del av de elever som läser den nya utbildningen.