Skolan. En plats att längta till med en vän vid sin sida
2 juni 2025När hundar kliver in i klassrummet förändras inte bara stämningen utan hela skolupplevelsen för eleverna. På Realgymnasiet pågår sedan 2024 en tvåårig satsning med skolhundar, så kallade sociala tjänstehundar som redan börjat göra verklig skillnad. Genom att vara en del av undervisningen kan de ge det stöd som stärker elevernas trygghet, motivation och lärande.

Skolhundteamen består av hunden och dess förare. Föraren är ofta en lärare, mentor eller specialpedagog, särskilt utbildad för att arbeta tillsammans med sin särskilt lämpade hund i skolmiljön.
- Jag tänker mycket bättre när jag klappar Sky, säger en elev.
En 18-årig elev sitter tyst bredvid Sky, en ståtlig saluki. Klassrummet är stilla, men inom honom har något börjat släppa. En försiktig nyfikenhet tar plats där det tidigare bara funnits motstånd. Han har haft hög frånvaro i perioder, men nu vågar något inom honom ta plats igen. Med en varm päls under handen och en kravlös blick från Sky, tar eleven uppgiften framåt, bit för bit. Den positiva energin känns i hela rummet.
Insats i bred samverkan
Fem av Realgymnasiets skolor: Sundsvall, Lund, Västerås, Örebro och Norrköping ingår i satsningen som bygger på ett nära samarbete mellan elevhälsa, specialpedagogik och Svenska Terapihundskolan. Målet är tydligt – att skapa trygga, närvarande och mer motiverade elever med studieresultat som ökar.
Projektet är kopplat till ULF – ett nationellt forskningssamarbete på uppdrag av regeringen. Syftet är att stärka kopplingen mellan forskning och skolans vardag, för att förbättra undervisningen och elevernas lärande. Studien leds av Linköpings universitet. ULF står för Utbildning, Lärande, Forskning.
Hundar som tränas för klassrummet
Av de fem skolor som deltar i projektet återstår tre skolhundsteam att utbilda. Örebro och Västerås är redan färdigutbildade. Varje hund tränas för att arbeta i skolmiljö och bli certifierad som skolhund när utbildningen är klar.
Svenska Terapihundskolan, som genomför utbildningen, har lång erfarenhet av att utbilda hundekipage för både vård, omsorg och skola. Sara Karlberg, grundare och lärare på skolan förklarar att hunden har en unik förmåga att känna in och samspela med människan.
- En utbildad hund har inte bara den förmågan, utan även de verktyg som behövs för att skapa en lärmiljö som motiverar, samt bygger trygghet och tillit hos eleven.
Närvaro på riktigt genom möten som gör skillnad
I matteundervisningen på Realgymnasiet i Sundsvall ligger hunden Oda, en corgi, tätt intill elevernas fötter. Hon är där lugn, inkännande och kravlös. Hanna Timmerbacka-Uusitalo, speciallärare och förare, berättar hur elevernas närvaro har ökat.
- Vi ser att arbetsron i klassen är god och att atmosfären är både lugn och positiv. Oda hjälper eleverna att orka fokusera under genomgångar och att sitta kvar tills det är dags för paus. Många väljer också att stanna kvar hos henne på rasten, i stället för att gå ut med mobilen.
På en annan skola, Realgymnasiet i Västerås, skriver eleverna nationella prov i soffor med Love, en golden retriever eller med Mini, en pudelmix. Det märks tydligt att de älskar sin uppgift på sättet som de söker upp eleverna och är nära.
Carina Björklund lärare och hundförare på skolan berättar att fler elever känner sig lugnare, både de som varit oroliga och de som annars presterar högt, men som lätt stressar upp sig. Hon minns särskilt ett tillfälle under nationella prov i svenska, när en elev klappade skolhunden Love och sa:
-Tack Love för att du hjälpte mig skriva hela min uppsats, och ger honom en puss på pannan.
En annan elev förklarar också hur väl Love hjälpt till i skolarbetet:
- Att veta att paniken inte kommer när Love är med, då kan jag koncentrera mig från början av lektionen. Behövs det en paus, så tar vi en han och jag.
Runa Falkman, specialpedagog och förare på Realgymnasiet i Lund berättar även hon att de redan nu ser hur resultaten börjar märkas i kroppsspråk, blickar och små ögonblick av tillit.
- Det här är inget quick-fix, utan ett långsiktigt relationsarbete där varje möte spelar roll. När tryggheten ökar, ökar också närvaron och det lägger grunden för bättre studieresultat. Som skolhundsteam kan vi ge eleverna stöd som gör skillnad, både nu och i framtiden, avslutar Runa.
Noggrannhet och omtanke om hundarna
Alla hundarna genomgår eller har genomgått lämplighetstester med stor noggrannhet. För att säkra deras välmående och långsiktiga hållbarhet är arbetstiden i skolan tydligt avgränsad. Ett hundekipage får utgöra max 20 % av förarens heltidstjänst.
Särskilda vilorum för hundarna och anpassade lokaler för mötet mellan hund och elev är en självklar del av upplägget.
Anneli Harrvik, Rektor på Realgymnasiet i Sundsvall förklarar hur de skapat ett tydligt och genomtänkt arbetssätt på skolan.
– Genom att arbeta tillsammans med skolhundsteam, skapar vi en lärmiljö där fler elever känner sig trygga och kan hitta sitt sätt att lyckas. Därför har vi särskilda grupp- och klassrum, och ett lugnt hundstall där hundarna kan vila. För att det ska fungera i undervisningen krävs planering och tydliga rutiner, så att både elever och skolhundar mår bra. Vi har redan kunnat se goda resultat, säger hon.
En stilla överenskommelse och en plats att längta till
Att som elev få känna sig tillräcklig, att jag duger som jag är, kanske är det viktigaste budskapet av alla. En stilla överenskommelse mellan människa och hund. Något som skapar förutsättningar för en plats att längta till, även i morgon.
Projektet pågår till våren 2026 och de tre återstående skolhundsteamen genomför sitt slutprov för certifiering den 16 juni, i Strömsholm.

-Jag tänker mycket bättre när jag klappar Sky.
Att veta att paniken inte kommer när Love är med, då kan jag koncentrera mig från början av lektionen