Elever på Hotell- och turismprogrammet på Realgymnasiet har gått till final i Gymnasie-SM

28 april 2022

Elever i årkurs 2 på Hotell- och turismprogrammet på Realgymnasiet i Stockholm har kvalificerat sig till finalen i Gymnasie-SM i kategori hotell och turism som i år tar plats på Restaurang- och Hotellhögskolan i Grythyttan den 21–22 maj.

Gymnasie-SM är en av Sveriges äldsta och mest prestigefulla tävlingar där elever på gymnasiet får chansen att visa sina färdigheter i grenarna hotell, turism, servering och kock. Tävlingen arrangeras av Visita. Syftet är att attrahera fler ungdomar till branschen och samtidigt visa på bredden på yrken som man kan välja mellan.

Kvaluppgiften som tog eleverna vidare till final bestod av olika delmoment där de skulle förbereda införsäljningen till en konferensgrupp, planering samt offerthantering.

-Jag är väldigt stolt över våra elever såklart, men inte förvånad. Vi har starka elever som får öva i en verklig miljö, kvaluppgiften var "vardagsmat" för våra elever och de njöt av att få sätta ihop den, säger Kajsa Englund, yrkeslärare för utbildningen.

-Jag tycker det var en rolig uppgift till kvaltävlingen. Det var roligt att få använda sin kreativa sida och skapa ett event samt menyer som passar en viss målgrupp. Att gå till final kändes overkligt, så det var verkligen superroligt när vi fick veta att vi verkligen gått till final. Nu ska vi bara vinna allt också, säger Julia en av eleverna.