Marie från Realgymnasiet i Trollhättan nominerad till lärarpriset Guldäpplet 2021!

2 september 2021

Stort grattis säger vi till Marie från Realgymnasiet i Trollhättan som blivit nominerad till årets Guldäpplet 2021! Marie är lärare inom Ridning på skolan och nominerades av rektor Marléne Wendt. - Jag känner mig både överraskad och hedrad över nomineringen. Digitalisering är ett spännande utvecklingsområde där det finns obegränsat med möjligheter att hitta nya sätt för lärande, säger Marie.

Guldäpplet är ett pris för lärare som arbetar för att förnya lärandet med digitala stöd, driver pedagogisk utveckling med egna elever och är aktiv i kollegialt samarbete och inspirerar elever och kollegor.

- Mitt mål är att alla elever ska ha möjlighet att nå så långt som möjligt och en stor drivkraft för mig är att ha möjlighet att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter till både mina elever och kollegor, fortsätter Marie.

-Jag valde att nominera Marie på grund av hennes ambition att ständigt söka vägar för undervisning som ger ett mervärde för eleverna. När vi gick över till enbart digital distansundervisning ställde det oerhörda krav på yrkeslärarna att förvandla en, i huvudsak, praktisk undervisning till teoretisk utan att tappa de delar som undervisningen skulle innehålla. Marie fann många innovativa sätt att använda digitala möjligheter för att ge eleverna det som står i kursplanerna och mer därtill, säger Marléne, rektor på Realgymnasiet i Trollhättan.

-I detta arbete visade Marie en stor innovationsförmåga samt ett mycket tydligt uppdragsfokus. Marie delar gärna med sig samt stöttar kollegor i undervisningsfrågor vilket gör att många elever får glädje av hennes innovativa idéer. Det känns fantastiskt att på detta sätt kunna lyfta fram en lärare som betyder mycket för utvecklingen på vår skola, fortsätter Marléne.

Bland de nominerade utser juryn, bestående av tidigare pristagare och partners, tre finalister som presenteras den 28 september. Prisutdelningen kommer att ske i samband med firandet av Guldäpplets 20-årsjubileum, på Guldäpplets dag, i Stockholm den 28 oktober.